In een wereld waar het draait om minimale marges tussen winst en verlies, delft het milieu vaak het onderspit. Fabrikanten denken vooral in winst, niet in verlies en al helemaal niet in verlies voor de planeet. Dat geldt ook voor de maker van je hypermoderne stampers.

In deze aflevering gaan we in gesprek met Non, eigenaar van de consignment store Prime 030, en Max, authenticator bij StockX.

In deze eerste aflevering van de podcastserie gaan we in gesprek met Jarah Stoop en Jelske Peterson (Peterson Stoop) over duurzaamheid.

De sneakerindustrie is milieubelastend, maar inmiddels zijn er veel hoopgevende projecten in gang gezet om deze problemen aan te pakken.

De meeste sportschoenen die we als baan­brekend be­schou­wen, zijn ontwerpen voor de optimalisatie van sport­prestaties. Uitgangs­punten voor ontwerpers zijn eigen­schap­pen als grip, pasvorm, stabiliteit, demping en energy-return.

In de jaren 90 wagen grote sportmerken zich buiten hun comfort zone, en gaan exclusieve samen­werkingen aan met kleine retailers en progressieve modeontwerpers.

Maar weinig voorwerpen zijn zo universeel en veelzijdig als de sneaker. Daarmee is het het onbetwiste culturele symbool van onze tijd, die een brug slaat tussen cultuur, ontwerp, mode, muziek en technologie.

BIJGESNEDEN