GOTH - Designing Darkness

25 februari 2022
Achtergrond
Subcultuur

Goth is wijdverspreid in onze hedendaagse cultuur. Op 12 februari sprak assistent-conservator Tomas van den Heuvel namens het museum met de vooraanstaande academicus en goth-kenner Catherine Spooner over de vraag wat goth precies is. Hoe wordt deze betoverende wereld gevormd? Waarom is goth zo populair en wat betekenen de hedendaagse manifestaties ervan? Hoe komt het toch dat vrijwel ieder van ons iets herkent in en geraakt wordt door deze donkere en morbide esthetiek?

Professor Catherine Spooner, University of Lancaster, betoogt in haar werk dat goth zich zelfbewust en telkens opnieuw uitvindt aan de hand van bekende beelden, narratieve structuren en echo’s uit het verleden. Er is geen origineel, geen handleiding in goth, het was altijd al ‘an endless series of revivals’

Tomas van den Heuvel, assistent conservator van de tentoonstelling GOTH – Designing Darkness voert het gesprek met Catherine Spooner. Ze zal vertellen over haar onderzoek en de boeken die ze geschreven heeft. Tomas zal een aantal werken uit de tentoonstelling laten zien waar Catherine op zal reageren.