Zeven design workouts

Als docent kies je samen met onze medewerkers welke van de zeven invalshoeken voor een design workout het beste bij jouw leerlingen past: wat is design, hoe maak je design, de waarde van design, design en technologie, analytische designbeschouwing, architectuur of keramiek.

Workout 1: wat is design?

Het museum hanteert een brede opvatting over wat design is. Veel leerlingen hebben een eigen idee of helemaal nog geen idee van wat design is. In de workout ga je op ontdekkingstocht in de wereld van design. Je kijkt aandachtig naar een aantal uiteenlopende voorwerpen en je onderzoekt met elkaar de context van deze ontwerpen. Er wordt gepraat, geschetst, gediscussieerd/gedebatteerd tijdens de workout.

Workout 2: hoe maak je design?

Je staat uitgebreid stil bij wat een ontwerpproces is. Soms doen we dit met historische ontwerpen en soms met hedendaagse. We staan stil bij de werkwijze en het verhaal  van de ontwerpers. Hoe is het om een ontwerper te zijn, wat zijn de uitdagingen die een ontwerper heeft. Leerlingen raken geïnspireerd door professionals en zien dat ontwerpen een vak is wat je op een aantal verschillende manieren kunt benaderen. De workout wordt afgesloten met een ontwerpopdracht, er wordt een model gemaakt door de leerlingen.

Workout 3: design en techniek/ technologie

Op de kruising van disciplines gebeuren nieuwe en spannende dingen, design en techniek/technologie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Design gaat dan ook zeker niet alleen over hoe iets eruit ziet maar nog veel meer over hoe iets werkt. Design gaat over het oplossen van problemen, het begrijpen van behoeften die mensen hebben. Design kan verleiden, verbinden en vereenvoudigen. In deze workout staat een designuitdaging centraal, waarbij aandacht is voor het samengaan vantechniek en design.Eerst worden een aantal ontwerpen geanalyseerd, daarna gaan leerlingen aan de slag met een eigen ontwerpproces.

Workout 4: de waarde van design

Er is duur en goedkoop design. Duurzaam en niet-duurzaam. Zeldzaam en overal aanwezig. Voor een paar of voor iedereen. Maar wat is het echt waard? Leerlingen formuleren zelf tijdens deze workout de waarde van design. Dit doen ze aan de hand van een aantal voorbeelden die geanalyseerd worden. De workout kan afgesloten worden met een veiling van een aantal objecten waarin leerlingen een gekozen ontwerp presenteren. Deze workout kan ook op school gegeven worden.

Workout 5: beschouwing en analyse

Met behulp van thinking Routines worden in deze workout  twee of drie verschillende ontwerpen geanalyseerd. Je staat stil bij alle aspecten van deze ontwerpen. De methode Thinking Routines nodigt leerlingen uit om betrokken en via gerichte stappen zo’n routine uit te voeren. Deze workout is heel geschikt voor CKV leerlingen en eindexamenkandidaten maar ook voor basisschool plus klassen.

Workout 6: architectuur

Tijdens de architectuur workout worden verschillende aspecten van architectuur behandeld door het museumgebouw ter plekke te beleven. In het museumkwartier zijn gebouwen, tuin en pleinen uit verschillende periodes te vergelijken met elkaar. In de studio wordt gewerkt aan schetsen en/of een maquette.

Workout 7: keramiek

Voor leerlingen die niet te lang willen kijken maar vooral willen doen en de(on)mogelijkheden van klei zelf willen ontdekken. Want het ziet er altijd zo makkelijk uit maar het materiaal kan weerbarstig zijn. Een beperkt aantal werken uit de keramiekcollectie worden bekeken en geschetst. Deze werken zijn het startpunt voor een opdracht om zelf aan de slag te gaan. Er wordt met verschillende technieken gewerkt.

Ben je klaar om samen met ons de perfecte design workout voor jouw leerlingen te ontwerpen? Neem contact met ons op via dit formulier!

  • (bijvoorbeeld Daltonschool of Havo)