26 februari 2023 11.00 — 16.00 uur

Digital Clothing Design in CLO 3D by dis_placed

Workshop en rondleiding — Screenwear – Exploring Digital Fashion

Hoe wordt digitale kleding eigenlijk gemaakt? Welke mogelijkheden zijn er in een digitale omgeving die je niet hebt in de fysieke wereld als het aankomt op kledingontwerp? Tijdens dit programma krijg je antwoord op deze vragen en meer door zelf aan de stag te gaan met het ontwerpen van digitale kleding in het Digitaal Atelier van Huis73. Dit programma vindt plaats in het kader van de tentoonstelling Screenwear – Exploring Digital Fashion, waardoor je een exclusieve tour krijgt van Anne-Karlijn van Kesteren die de tentoonstelling cureerde.

Tijdens deze workshop krijg je van Giancarlo Pazzanese van dis_placed, wiens werk deel uitmaakt van Screenwear – Exploring Digital Fashion, de basics uitgelegd van CLO 3D. Dit is een softwareprogramma waarmee je in een gebruiksvriendelijke interface digitaal kleding kan ontwerpen op een snelle en probleemloze manier. Visualiseer de stof, pasvorm en het silhouet van je ontwerp zo snel als je het kan bedenken! Tijdens de workshop krijg je de basics van CLO 3D te kennen door het ontwerpen van een hoodie.

Bestel je ticket hier

(tekst loopt door onder foto)

Programma

11:00 – 12:00 rondleiding door Screenwear – Exploring Digital Fashion in Design Museum Den Bosch door Anne-Karlijn van Kesteren, curator Screenwear

12:00 – 13:00 Lunch in Design Museum Den Bosch en naar Huis73

13:00 – 16:00 Workshop “de basics van CLO 3D” door Giancarlo Pazzanese van dis_placed in Huis73

Deelname
Kaartjes voor dit programma kosten 10 euro en zijn hier te bestellen. De kaartjes zijn inclusief gratis lunch.

Toegankelijkheid

• De rondleiding en workshop zullen voornamelijk in het Engels zijn, als je niet helemaal vloeiend in het Engels bent is dat geen probleem, zowel Anne-Karlijn als Giancarlo spreken (een beetje) Nederlands dus je kan vragen stellen in het Nederlands en we kunnen sommige terminologie vertalen.
  • Voor deelname aan deze workshop is geen eerdere ervaring in CLO 3D nodig.
  • We vragen deelnemers van de workshop hun eigen laptop mee te nemen. Mocht je hier niet over beschikken, dan is er de mogelijkheid een laptop van het Digitaal Atelier te gebruiken.
  • De afstand tussen Design Museum Den Bosch en Huis73 is 500 meter. Mocht je assistentie of aanvullend vervoer nodig hebben mail dan youngdesign@designmuseum.nl

dis_placed
Voor dis_placed (Giancarlo Pazzanese) biedt digitale mode de mogelijkheid om de manier hoe we denken over materialiteit, texturen, lichamen en gender uit te breiden. Giancarlo geeft les in modecommunicatie, visual merchandising, modegeschiedenis en grafisch ontwerp. In zijn praktijk staat een kritische verhouding tot sociale, culturele en politieke kwesties zoals genderfluïditeit, gendergelijkheid centraal.

Screenwear
Screenwear – Exploring Digital Fashion toont de meest uiteenlopende en baanbrekende ontwerpen en geeft zicht op de korte geschiedenis van dit opkomende fenomeen. Van de futuristische modeontwerpen van Auroboros en de digitale collecties van The Fabricant, de eerst non-binaire avatar van de Institute of Digital Fashion tot het hyperrealistische topmodel Shudu: ook in de digitale wereld vertelt de manier waarop je je presenteert alles over wie je bent, kunt of wilt zijn.

Digitaal Atelier
Het Digitaal Atelier is een nieuwe plek bij Huis73 waar je kunt kennismaken, experimenteren en ontwerpen met nieuwe technologie. Jong en oud kunnen hier activiteiten en workshops bijwonen op het grensvlak van kunst & technologie.

Young Design
Deze workshop is onderdeel van het Young Design programma. Deze afdeling van het museum ontwikkelt tentoonstellingen en publieksprogramma’s voor een jong en divers publiek. De focus ligt hierbij op jonge design makers, jonge design gebruikers en de hedendaagse maatschappij.