Educatie

Design Museum Den Bosch kijkt voorbij de ontwerpen. We laten de invloed van design op ons dagelijks leven zien en vertellen het verhaal erachter. Dat maakt dit museum interessant voor leerlingen en studenten. Bij al onze tentoonstellingen maken we interactieve design workouts en Design & Techniek-projecten om samen aan de slag te gaan. Onze activiteiten openen leerlingen de ogen voor wat design is en wat er allemaal is vormgegeven om ons heen. We laten leerlingen op een leuke en interactieve manier ervaren dat ook zij de vormgevers zijn van hun omgeving en de toekomst. Ieder project wordt op maat, samen met de school, vormgegeven.

 

 

Voorjaar 2021

Vanwege de huidige coronamaatregelen zijn de deuren van Design Museum Den Bosch momenteel gesloten. Voor scholen of instellingen die de tentoonstelling Victor Papanek: The Politics of Design toch willen bezoeken zijn er digitale alternatieven beschikbaar.

  • Digitale rondleiding door de tentoonstelling Victor Papanek: The Politics of Design.
  • Digitale museumles over Victor Papanek en design
  • Digitale, interactieve lezing over Victor Papanek en zijn ideeën over design.

Samen kunnen we een programma op maat voor jouw groep of klas samenstellen. Mail naar educatie@designmuseum.nl om de mogelijkheden te bespreken.

Daarnaast hebben we sinds vorig jaar de Derde Verdieping gelanceerd. Op de Derde Verdieping vind je meer verdieping bij de thema’s van de tentoonstelling Victor Papanek: The Politics of Design.

 

Zeven design workouts

Er zijn design workouts voor alle types onderwijs en voor alle leeftijden.  Een workout is in principe eenmalig. Als docent kies je samen met onze medewerkers welke van onze zeven type workouts het beste bij jouw leerlingen past. Tijdens deze workouts wordt gekeken, nagedacht, gepraat, gediscussieerd, geschetst en gemaakt. We werken volgens de principes van ‘maker-centered learning’ onder leiding van onze museumdocenten die gebruik maken van ‘thinking routines’.

“Ik was zeer tevreden! Vond de manier waarop de leerlingen een rondleiding kregen heel goed…. interactief, actief en ze werden aan het denken gezet. De leerlingen vonden het gaaf, leuk en heel interessant. Ze waren, naar eigen zeggen, klaar met weer een museum met Romeinse en Griekse scherven en dit was een welkome afwisseling! Succes dus en ik kom zeker een keer terug met leerlingen. ” — Maarten Schamp, docent kunstvakken - Commanderij College Gemert