Educatie

Design Museum Den Bosch kijkt voorbij de ontwerpen. We laten de invloed van design op ons dagelijks leven zien en vertellen het verhaal erachter. Dat maakt dit museum interessant voor leerlingen en studenten. Bij al onze tentoonstellingen maken we interactieve design workouts en Design & Techniek-projecten om samen aan de slag te gaan. Onze activiteiten openen leerlingen de ogen voor wat design is en wat er allemaal is vormgegeven om ons heen. We laten leerlingen op een leuke en interactieve manier ervaren dat ook zij de vormgevers zijn van hun omgeving en de toekomst. Ieder project wordt op maat, samen met de school, vormgegeven.

Bij de tentoonstelling ‘Design van het Derde Rijk’ biedt Design Museum Den Bosch twee design workouts aan.

 

Schuldig Design  

Een design workout voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs en het mbo. In ‘Schuldig Design’ analyseren leerlingen onder begeleiding van een museumdocent een aantal voorbeelden van design uit de periode 1933-1945. Vragen die centraal staan zijn: wanneer is design goed of slecht en in hoeverre word jij beïnvloed door design en media?

 

Wij en Zij in de Tweede Wereldoorlog

Een design workout voor de bovenbouw van het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. In de design workout ‘Wij zen Zij in de Tweede Wereldoorlog’ leren leerlingen aan de hand van een aantal objecten over het leven in Duitsland en Nederland in de jaren 30 en 40. Welke wij’s en zij’s waren er, en hoe leefden zij? Hoe probeerden Hitler en zijn partij grote groepen mensen te beïnvloeden en tegen elkaar uit te spelen?

Educatieve programma’s vanaf februari 2019

Zeven design workouts

Er zijn design workouts voor alle types onderwijs en voor alle leeftijden.  Een workout is in principe eenmalig. Als docent kies je samen met onze medewerkers welke van onze zeven type workouts het beste bij jouw leerlingen past. Tijdens deze workouts wordt gekeken, nagedacht, gepraat, gediscussieerd, geschetst en gemaakt. We werken volgens de principes van ‘maker-centered learning’ onder leiding van onze museumdocenten die gebruik maken van ‘thinking routines’.

Ik was zeer tevreden! Vond de manier waarop de leerlingen een rondleiding kregen heel goed…. interactief, actief en ze werden aan het denken gezet. De leerlingen vonden het gaaf, leuk en heel interessant. Ze waren, naar eigen zeggen, klaar met weer een museum met Romeinse en Griekse scherven en dit was een welkome afwisseling! Succes dus en ik kom zeker een keer terug met leerlingen.

— Maarten Schamp, docent kunstvakken - Commanderij College Gemert