12 augustus 2023 t/m 13 augustus 2023

Tattooweekend: HOSTILITYANXIETY aka Lecxi Doumer

Tattooweekend — Post-Tribal

Op 12 en 13 augustus vindt in Design Museum Den Bosch het Post-Tribal tattooweekend plaats. De toonaangevende tattoo-artiest Lecxi Doumer, werkzaam onder de naam HOSTILITYANXIETY, zal midden in de tentoonstelling Post-Tribal bezoekers van het museum tatoeëren. Dat zal gebeuren op een speciaal voor dat doel door Noah Cohen ontworpen bed

Post-Tribal: tatoeages voor een nieuwe tijd
De meest populaire tattoo in de jaren negentig was de tribal-tattoo. De harde vormen, opgezet in grote vlakken en dikke lijnen, sierden vele bovenarmen, ruggen en onderbenen. De weinig subtiele tattoos waren geïnspireerd op de tradities van onder andere de Maori, Hawaïanen en Azteken, maar hadden daar in de praktijk weinig meer mee te maken. Nu zien we dit vaak als een vorm van culturele toe-eigening, en heeft de hypermannelijke stijl van de jaren negentig een bittere bijsmaak gekregen. Maar anno 2023 is de tribal-tattoo terug, in een compleet nieuwe vorm. De grove, dikke lijnen hebben plaatsgemaakt voor sierlijke pennenstreken en de culturele toe-eigening wordt nu kritisch bevraagd. Onder de naam Post-Tribal ontwikkelen jonge ontwerpers zo een beeldtaal die haar oorsprong vindt in tattoos, maar die ook terug te zien is in keramiek, meubels, digital design en sieraden. In de tentoonstelling Post-Tribal, die nog t/m 13 augustus te zien is, krijg je een inkijkje in deze opwindende nieuwe ontwerpstijl.

Lecxi Doumer en Noah Cohen
Lecxi Doumer is in een toonaangevend tattooartiest binnen het genre post-tribal, door hen ook wel Post-Human, Nu-Tribal of Techno Rococo genoemd. Je ziet in hun werk de weelderige invloeden van barok, rock ’n roll, psychedelische kunst en Hollywood. Speciaal voor de tentoonstelling Post-Tribal en voor dit tattooweekend ontwierp Noah Cohen Bed of Need. Het bed is enerzijds een plek om comfortabel te liggen, met sierlijke lijnen en gepolijste motieven. Die motieven zijn afgeleid van de vroegst bekende tattoos die gevonden zijn op Ötzi de ijsmummie. Anderzijds verwijzen de vele spijkers en scherpe punten naar de naalden en de pijn die horen bij het tatoeageritueel. Het werk Bed of Need van Noah Cohen is tot stand gekomen met steun van het Mondriaan Fonds.

Praktische informatie
Lecxi Doumer is op 12 en 13 augustus van 12.00 – 17.00 werkzaam in het museum. Het tatoeëren vindt plaats midden in de tentoonstelling Post-Tribal. Deze ruimte is gratis toegankelijk op de begane grond van het museum. Wil je graag zelf getatoeëerd worden tijdens dit weekend? Neem dan direct contact op met Lecxi Doumer via hostilityanxiety@gmail.com. Voor dit evenement is een tijdelijke ontheffing verleend door de GGD: www.veiligtatoeerenenpiercen.nl/evenementen.