GOTH - Designing Darkness

Een bedacht verleden

14 oktober 2021
Artikel
GOTHIEK
Tentoonstelling

De voorvechters van de renaissance introduceerden met hun fascinatie voor de klassieke oudheid ook het idee van de middeleeuwen: een gapend gat van achterlijke barbarij dat hun eigen tijd van de gedroomde klassieken zou scheiden. De kerkelijke architectuur van deze duistere periode kraakten ze af als ‘gotisch’. Die vreemde spitsbogen moesten wel afkomstig zijn van de barbaarse Goten – de stam die het Romeinse Rijk ten val had gebracht.

Vanaf de achttiende eeuw, opvallend genoeg een periode van opkomende industrie en versnelde sociale verandering, kwamen die middeleeuwen volop in de belangstelling te staan. De fascinatie voor de mysterieuze gotische tijd kende twee sterk verschillende vertakkingen. Aan de ene kant ontstond het beeld van een romantische, ridderlijke en religieuze periode; een lichtend voorbeeld voor de onttoverde moderne wereld. Met het opkomende nationalisme in Europa werd gotisch ontwerp een middel om de maatschappij weer echt, eigen en puur te maken.

“Indeed, my dear Sir, as kind as you are about it, I perceive you have no idea what Gothic is: you have lived too long amidst true taste, to understand venerable barbarism.” — Schrijver Horace Walpole in een brief aan Horace Mann, 1754 (geciteerd in Gothic Tourism)

François Gérard, Aan de oever van de Lora roept Ossian geesten op met de klanken van zijn harp (uitsnede), c. 1811. Ⓒ Hamburger Kunsthalle (gift van Ludwig F. Hansing, 1910)

Anderzijds was er ook een groeiende markt voor zogenaamde gotische romans. Dit waren sensationele griezelverhalen: de geschiedenis was hierin geen pittoresk riddersprookje, maar juist een afschrikwekkend spookbeeld. Lezers vergaapten zich naar hartenlust aan de monsters en barbarij van het verleden. Aan deze spookachtige interpretatie van het verleden danken we ons huidige begrip van het woord gothic.

“I seek antiquity and not novelty. I strive to revive not invent.” — Ontwerper en architect Augustus Pugin, in een brief aan John Bloxham, 1840 (geciteerd in Phoebe Stanton, Pugin)

Deze twee takken van de gothic traditie verschillen sterk van elkaar. Ze hebben echter allebei weinig met het daadwerkelijke verleden te maken: de geschiedenis wordt aangedikt, omgevormd of ronduit verzonnen. Het verleden waarop goth zich baseert is een bedwelmende mengeling van fantasie en werkelijkheid.