Over Design Museum Den Bosch

Al sinds de jaren ‘80 presenteerde Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch design en vormgeving in bijzondere en succesvolle exposities. We bouwden een unieke keramiek- en sieradencollectie op en schonken doorlopend ruim aandacht aan de toegepaste kunsten: Dutch designers als Bart Hess, Wieki Somers, Maarten Baas en Scholten & Baijings, maar ook internationale vormgevers als Ettore Sottsass, toonden hier hun werk.

Sinds 2018 hebben we een naam die beter past bij dat profiel: Design Museum Den Bosch. Zodat publiek weet wat het kan verwachten. En helder is dat design het hart vormt van dit museum.

En meer. Design Museum Den Bosch kijkt namelijk verder, voorbij de ontwerpen. We tonen ook de invloed van design op ons dagelijks leven, vertellen het verhaal erachter. We belichten de culturele betekenis en de rol van vormgeving in de geschiedenis, nu en in de toekomst.

Hier vind je alle medewerkers van Design Museum Den Bosch.

Geschiedenis

De voorgangers van het Design Museum Den Bosch (het Kruithuis en het Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch) organiseerden tussen 1985 en 2016 tentoonstellingen over naoorlogse en hedendaagse vormgeving en beeldende kunst. Staf, doelstelling en programmering komen voort uit de Gemeentelijke Dienst Tentoonstellingen, die opgericht was vanuit de Academie van Beeldende Kunsten ‘s-Hertogenbosch en die sinds 1955 keramiek en affiches verzamelde. De collectie affiches is in de loop van de jaren tachtig en negentig van de twintigste eeuw gedeeltelijk verkocht en gedeeltelijk overgedragen aan het Stadsarchief (Erfgoed) ‘s-Hertogenbosch. De educatieve verzameling keramiek groeide uit tot een internationale collectie modern (kunstenaars)keramiek. In 1989 voegde de staf van het museum naoorlogse en hedendaagse sieraden als belangrijk verzamelgebied hier aan toe.

Het Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch was sinds 2013 gevestigd in nieuwbouw in het Museumkwartier in het historische hart van de stad. Het museum kende tot en met 2016 een divers aanbod op het gebied van hedendaagse beeldende kunst en vormgeving. Tegelijkertijd is de verzameling keramiek en sieraden van een internationaal niveau en bekendheid. In het voorjaar van 2016, besloten Raad van Toezicht en directie de koers van het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch te concentreren op design. De collectie met zijn belangrijkste onderdelen naoorlogse keramiek en moderne sieraden, tezamen met de publieke weerklank op de designtentoonstellingen die (de voorgangers van) het museum bijna drie decennia organiseerden, vormen de belangrijkste argumenten voor de nieuwe designkoers van het museum.

Doelstelling en beleid

Vanaf 2018 heet het museum Design Museum Den Bosch en luidt de doelstelling: het belichten, bediscussiëren en benutten van de culturele betekenis van vormgeving, waarbij het design van de twintigste en eenentwintigste eeuw wordt verzameld en gepresenteerd en de geschiedenis, de actualiteit en de toekomstgerichte kwaliteit van design met elkaar worden verbonden.

Het museum is geïnteresseerd in het culturele debat over design en in de belangrijke plaats van design in de samenleving. De verzamelingen keramiek en sieraden worden, ook in retrospectief aangevuld. Design Museum Den Bosch kent sinds 2017 het nieuwe verzamelgebied post-human.

Programmering

Het Design Museum Den Bosch organiseert 8 à 10 tentoonstellingen en presentaties over design. Deze zijn steeds voorzien van een programma met lezingen, discussiebijeenkomsten en filmvoorstellingen. Het Design Museum Den Bosch heeft de beschikking over een grote tentoonstellingszaal (zaal 1 van 700 m²), een middelgrote tentoonstellingszaal met daglicht (zaal 2 van 450 m²) en een kleine presentatieruimte (zaal 3). Het museum heeft een groot eigen depot in de kelderverdieping van het gebouw en huurt op externe plaatsen depotfaciliteiten. Het museum herbergt een auditorium met 80 zitplaatsen, een educatiestudio, een restauratieruimte, een grote winkel en een brasserie.

Onze partners

• Provincie Noord-Brabant / BrabantC
  • Van Eelen Weber Fonds
  • Van Reekum van Moorselaar Stichting
  • Netwerk Archieven Design en Digitale Cultuur (NADD)

…en al onze vrienden, members en patrons.