Te zien t/m 17 februari 2019

Binnenkijken met Thijs Wolzak

Van september 2011 tot januari 2018 fotografeerde Thijs Wolzak 248 keer Nederlanders in hun interieur. De fotoserie Binnenkijken maakte hij voor NRC Handelsblad en in het bijschrift van de foto’s moeten vele honderdduizenden lezers van de krant op zoek zijn gegaan naar de vaste vragen “Wat is er in uw huis van Ikea?” en “Wat neemt u mee bij brand?”. De foto’s stellen de bewoners centraal in hun eigen interieur en elke foto stelt natuurlijk de vraag: wie is de bewoner en op welke manier is de bewoner ook zijn interieur? Wolzak kijkt bij mensen binnen, wij kijken in hun ziel.

Sprakeloos

Tijdens zijn bezoeken was Wolzak vaak sprakeloos: hij zag hoe ver mensen gaan in het construeren van een thuis, het inrichten van de eigen woonplek, het bouwen van hun nest. Wat voor de kijker regelmatig verbazingwekkend of zelfs absurd is, is voor deze bewoners vanzelfsprekend, de enige logische keuze.

Boek

Fotograaf Thijs Wolzak koos de term Human Interior voor het project dat naast deze tentoonstelling ook uit een begeleidend boek bestaat. Dit 120 pagina’s tellende boek verschijnt op 13 oktober bij uitgeverij Lecturis met tekstbijdragen van Arnon Grunberg en Coen Simon. Winkelprijs € 29,95.

Fotowedstrijd

De rubriek Binnenkijken in NRC Handelsblad zorgde vaak voor het verlangen om ook eens zelf door Thijs gefotografeerd te worden in het eigen interieur. Dit maken we graag mogelijk. Stuur een foto op van jezelf in je interieur en maak kans op een fotoshoot van Thijs Wolzak. Ga naar www.designmuseum.nl/fotowedstrijd en meld je aan.

Curator aan het woord

Design Museum Den Bosch toont in zijn tentoonstellingen de maatschappelijke betekenis van design. En waar is deze groter dan in onze meest intieme leefomgeving; de eigen woning? Via de tentoonstelling en diverse activiteiten willen we bezoekers stimuleren om niet alleen na te denken over andermans interieur, maar ook over de keuzes en motieven in de eigen habitat.

Met dank aan

De tentoonstelling Binnenkijken met Thijs Wolzak komt mede tot stand dankzij Prins Bernhard Cultuurfonds – Noord-Brabant, IKEA Nederland, Rabobank ’s-Hertogenbosch en Omstreken, Kossmann.dejong, Neef Louis Design – Amsterdam, NRC Handelsblad, VOF Vogtländer & Van Arum, Karel Boersma, Nina Graziosi, Bjarne Mastenbroek.