Te zien t/m 18 oktober 2020

De poster is dood

We worden omringd door plaatjes: reclames vechten overal om onze aandacht. Maar waar posters vroeger stil stonden, wordt onze blik nu steeds vaker getrokken door bewegende beelden. De traditionele grafische vormgeving op papier wordt zo langzaamaan vervangen door motion design op schermen. In de tentoonstelling ‘De poster is dood’ presenteert Design Museum Den Bosch het werk van acht ontwerpbureaus die een rol spelen in de opkomst van de digitale reclamevormgeving in de buitenruimte.

Met werk van oa. Merijn & Jurriaan Hos, Thonik voor Holland Festival, Hansje van Halem en Jurriaan Hos voor Lowlands en Lesley Moore voor Design Museum Den Bosch.

De titel van de tentoonstelling is uiteraard een knipoog – er worden immers nog steeds mooie posters gemaakt. Maar bewegend beeld op schermen is niet meer uit het dagelijks leven weg te denken. Op het treinstation, langs de snelweg, in winkels en in bushokjes; overal kom je knipperende en flikkerende schermen tegen met korte, kleurrijke geanimeerde video’s die direct je aandacht vangen. Nog een voordeel van motion design voor reclamemakers: met bewegend beeld kun je een reclameboodschap overbrengen in een paar seconden.

Merijn & Jurriaan Hos

De Poster is Dood in Design Museum Den Bosch. foto door Chantal Lenting

Merijn & Jurriaan Hos

Behalve in de openbare ruimte worden ‘bewegende posters’ ook steeds vaker ingezet op internet. Voor Youtube worden bijvoorbeeld pre-rolls gemaakt: video-advertenties die worden afgespeeld voorafgaand aan de video die de bezoeker wil bekijken. Op social media worden teasers ingezet om de kijker te prikkelen met een sneak peak of een aankondiging, en op websites kom je vaak banners (online commercials) tegen. Stuk voor stuk zijn deze pre-rolls, teasers en banners kleurige, mooi vormgegeven kunstwerkjes.

De Poster is Dood in Design Museum Den Bosch. foto door Chantal Lenting

‘De poster is dood’ bestaat uit drie delen: een zuil met schermen, een filmzaal en een kleine ruimte. Op de zuil is een selectie van 18 filmpjes van zeven bureaus te zien: Studio de Ronners, Thonik, Hansje van Halem, Trimtab, Machine, Colorbleed en Lesley Moore. Van elk bureau worden twee of drie filmpjes vertoond. In de filmzaal worden 12 filmpjes van Merijn & Jurriaan Hos vertoond. Zij zijn gespecialiseerd in motion design en lopen voorop in de ontwikkeling ervan. In de kleine ruimte tonen we beelden van motion design in de dagelijkse context: de mupi met bewegend beeld op straat, het scherm op een festival en het reclamescherm op de gevel van een gebouw.

Merijn & Jurriaan Hos

De Poster is Dood in Design Museum Den Bosch. foto door Chantal Lenting