Screenwear – Exploring Digital Fashion
Digitale mode is allang geen sciencefiction meer. Mode die bestaat uit pixels in plaats van textiel maakt voor veel mensen bijna ongemerkt deel uit van het dagelijks leven. Langzaam bewegen we in de richting van de metaverse: de toekomstige virtuele wereld van het internet waarin onze fysieke omgeving gaat fuseren met de digitale. Voor de benodigde digitale kledingkast is er al een groot aanbod: van comfortabele hoodies die je koopt als NFT tot ontwerpen die voorbij gaan aan de natuurwetten voor je sociale media. En niet te vergeten: collectibles van prominente modehuizen voor in je favoriete game.
Vanaf 15 oktober kun je je in de tentoonstelling Screenwear – Exploring Digital Fashion onderdompelen in deze digitale wereld. Ontdek de nieuwste generatie modeontwerpers, sta oog in oog met hyperrealistische digitale modellen en pas zelf de laatste digitale mode voor je sociale media. Maar vooral: krijg antwoord op al je vragen over digitale mode. Wat is het precies en hoe draag je het? Wie geven digitale mode vorm? Wat betekenen deze ontwikkelingen voor de mode-industrie en de samenleving? Kopen we straks allemaal digitale kleding? En willen we dat eigenlijk wel…?
Beeld: Atokirina coat and Mandrake bodysuit by Auroboros (@auro.boros). Model: @tsunaina en @go__see. Editors: @adem.elahel, @emma_in_a_gif en @to.mu.lab.
Van futuristische modeontwerpen tot digitale collecties
Screenwear – Exploring Digital Fashion toont de meest uiteenlopende en baanbrekende ontwerpen en geeft zicht op de korte geschiedenis van dit opkomende fenomeen. Van de futuristische modeontwerpen van Auroboros en de digitale collecties van The Fabricant, de eerst non-binaire avatar van de Institute of Digital Fashion tot het hyperrealistische topmodel Shudu: ook in de digitale wereld vertelt de manier waarop je je presenteert alles over wie je bent, kunt of wilt zijn.
De tentoonstelling
De tentoonstelling start met een tijdslijn: door middel van een selectie van ijkpunten ontdek je hier de korte geschiedenis van de digitale mode. Van begin jaren tachtig tot de afgelopen pandemische jaren, waarin de ontwikkeling van digitale mode in een stroomversnelling kwam. In het deel A Digital Fit bekijken we de verschillende manieren waarop je digitale mode kunt dragen. Denk hierbij aan Augmented Reality, direct-to-avatar-purchase en digital tailoring. Bij A Digital Self gaat het over het vormgeven van je digitale identiteit. Hoe wil je eruit zien in een wereld waarin alles mogelijk is, en de fysieke realiteit van je eigen lichaam en de natuurwetten niet meer relevant zijn? De vervagende grenzen tussen fysiek en virtueel ontwerp komen aan bod in het thema On the Horizon. Hier zie je vroege voorbeelden van digitale mode, zoals het werk van de Duitse designstudio Zeitguised en het Nederlandse digitale modehuis The Fabricant. Onder Groundbreaking Innovations kom je meer te weten over de technologieën waarmee digitale mode wordt gemaakt. Het ontwerpen en produceren van virtuele mode kost net als het ontwerpen en maken van een coutureontwerp veel tijd, energie en kennis. Een unieke kant van de digitale mode is de rol die het speelt in de wereld van gaming. Community Building is het thema waarin we de blik richten op digitale mode in online spellen, en de manier waarop de mode-industrie hier zijn voordeel uit haalt. De tentoonstelling sluit af met World of Possibilities: een steeds groeiende selectie van de meest actuele ontwerpen.
Met werk van o.a.
The Diigitals. Auroboros, The Fabricant, Tribute Brand, James Merry, Inès Alpha, Reblika, Frederik Heyman, Institute of Digital Fashion, Harriet Davey, Stacie Ant, SHOWstudio, Tony Murray, Carol Civre, Zeitguised, Studio PMS, Stephy Fung, Scarlett Yang, Mutani, Stefan Kartchev, Code Couture, 4DR Studios ism Leevi Ikäheimo, Elizaveta Federmesser en Carl Rethman, Hanifa.