Te zien van 2 maart 2019 t/m 19 mei 2019

The Ghosts of Sunday Morning

Het Europees Keramisch Werk Centrum (sundaymorning@EKWC) is al vijftig jaar de plek waar kennis, kunst, techniek en verbeelding in keramiek elkaar ontmoeten. Voor deze tentoonstelling worden dertig van de meest toonaangevende werken van het EKWC opnieuw uitgevoerd in witte bisque-keramiek, waardoor een wondermooi en spookachtig beeld ontstaat waarin heden en verleden overlappen.

De vakmensen van het EKWC aan het werk

In 2019 viert het legendarische Europees Keramisch Werk Centrum (sundaymorning@EKWC) zijn vijftigjarig jubileum. Kunstenaars (de meesten zonder keramische achtergrond) komen al vijftig jaar naar het centrum waar de deskundigen van het EKWC hen helpen bij het realiseren van hun ideeën in keramiek.

Voor de tentoonstelling The Ghosts of Sunday Morning heeft de Amerikaanse keramiekspecialist Glenn Adamson dertig toonaangevende werken uit de geschiedenis van het EKWC geselecteerd. Ieder werk wordt opnieuw door de vakmensen van EKWC uitgevoerd in precies vijfentwintig kilo ongeglazuurde witte bisque-keramiek – zodat er een prachtig spookachtig en helder beeld ontstaat. Het zijn keramische geestverschijningen waarin heden en verleden overlappen.

In zijn selectie voor The Ghosts of Sunday Morning heeft Glenn Adamson gekozen voor werken die expliciet gaan over de spanning tussen tijdelijkheid en eeuwigheid en die spelen met bijzondere vormen. Zo zijn lichaamsafdrukken te zien van Canan Dagdalen en het duo Stephanie Davidson & Katie Ewald. Ook de beroemde keramieken van Anish Kapoor en Tim Breukers zullen in witte bisque uitgevoerd worden. Andere kunstenaars van wie werk opnieuw zal worden geproduceerd zijn Gijs Assmann, Andrew Burton, Tony Cragg, Johan Creten, Neil Forrest, Fortuyn/O’Brien, Babs Haenen, Heringa/Van Kalsbeek, Jun Kaneko, Andrew Lord, Gabrielle Wambaugh en Hartmut Wilkening.