2 maart 2019 t/m 19 mei 2019

The Ghosts of Sunday Morning

In de tentoonstelling The Ghosts of Sunday Morning brengt Design Museum Den Bosch een ode aan de vakmensen van het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC, nu bekend als Sundaymorning@ekwc). Het EKWC is al vijftig jaar de plek waar ambacht, kunst, design en verbeelding in keramiek elkaar ontmoeten. Een dertigtal van de meest toonaangevende werken uit de geschiedenis van het EKWC wordt opnieuw geïnterpreteerd en uitgevoerd in witte klei, waardoor een wondermooi en spookachtig beeld ontstaat waarin heden en verleden overlappen.

Glenn Adamson

Voor The Ghosts of Sunday Morning heeft Design Museum Den Bosch de vooraanstaande Amerikaanse craft-specialist Glenn Adamson gevraagd een tentoonstellingsconcept te bedenken dat reflecteert op de geschiedenis van het EKWC. Adamson heeft een dertigtal werken uit de geschiedenis van het EKWC geselecteerd. Deze worden speciaal voor de tentoonstelling door de vakmensen van het EKWC geïnterpreteerd en gereproduceerd als ghost: een nieuwe uitvoering van het originele werk in precies vijfentwintig kilo ongeglazuurde witte keramiek. Adamson heeft gekozen voor werken die expliciet gaan over de spanning tussen tijdelijkheid en eeuwigheid. Zo zijn lichaamsafdrukken te zien van Canan Dagdelen en het duo Stephanie Davidson & Katie Ewald. Ook werk van Anish Kapoor, Tim Breukers Tony Cragg, Johan Creten, Babs Haenen en Andrew Lord zal tot ghost gemaakt worden.

Kunst en design

In de tentoonstelling The Ghosts of Sunday Morning onderzoekt Design Museum Den Bosch de overeenkomsten tussen design en kunst en het fenomeen verzamelen. Het gaat daarbij over de spanning tussen authenticiteit en reproductie, tussen origineel en duplicaat, tussen kunstenaar-maker en ontwerper-uitvoerder, tussen ambacht en kunst. De waarde van hedendaagse kunst ligt vaak in een enkel, uniek stuk dat eigenhandig door de kunstenaar vervaardigd is. Bij design ligt succes echter vaak in de mogelijkheid tot grootschalige productie. Niet de vingerafdruk van de maker maar het feilloze productiewerk van de fabriek of uitvoerder moet gezien worden. De werken in The Ghosts of Sunday Morning zijn door de vakmensen van het EKWC geïnterpreteerd en gereproduceerd als ghost. Het oorspronkelijke, unieke werk van de kunstenaar is alleen nog in een plaatje op de muur te zien. De keramische geestverschijningen in deze tentoonstelling laten daarmee heden en verleden, kunst en design, maker en kunstenaar in elkaar overvloeien.

Een spectaculaire presentatie

Het jonge Amsterdamse bureau Trapped in Suburbia heeft het tentoonstellingsontwerp verzorgd. De uitkomst is spectaculair: de witte spookachtige beelden staan op perspex sokkels die gevuld zijn met langzaam bewegende rookwolken. Terwijl bezoekers door de tentoonstelling lopen lichten deze sokkels langzaam op. Een mysterieuze soundscape van het fijntjes tinkelende geluid van afkoelende gebakken klei maakt de ervaring compleet.

Met dank aan
De tentoonstelling the Ghosts of Sunday Morning kwam mede tot stand dankzij een bijdrage van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Het Cultuurfonds – Noord-Brabant.