Goth is wijdverspreid in onze hedendaagse cultuur. Vanmiddag stellen we aan de vooraanstaande schrijver en goth-kenner Catherine Spooner de vraag wat goth precies is. Hoe wordt deze betoverende wereld gevormd? Waarom is goth zo populair en wat betekenen de hedendaagse manifestaties ervan? Hoe komt het toch dat vrijwel ieder van ons iets herkent in en geraakt wordt door deze donkere en morbide esthetiek?
Professor Catherine Spooner, University of Lancaster, betoogt in haar werk dat goth zich zelfbewust en telkens opnieuw uitvindt aan de hand van bekende beelden, narratieve structuren en echo’s uit het verleden. Er is geen origineel, geen handleiding in goth, het was altijd al ‘an endless series of revivals’
Tomas van den Heuvel, assistent conservator van de tentoonstelling GOTH – Designing Darkness voert het gesprek met Catherine Spooner. Ze zal vertellen over haar onderzoek en de boeken die ze geschreven heeft. Tomas zal een aantal werken uit de tentoonstelling laten zien waar Catherine op zal reageren.
Let op: dit gesprek is in het Engels
Je bekijkt het gesprek via het YouTube kanaal van het museum. Wil je de link van tevoren ontvangen? Meld je dan hier aan.
Over professor Catherine Spooner
Professor Catherine Spooner is hoogleraar literatuur en cultuur aan Lancaster University, UK. Haar eerste boek, Fashioning Gothic Bodies, onderzocht de relatie tussen gotische literatuur en kleding van de Franse Revolutie tot de gothic-subcultuur. Dit werd gevolgd door Contemporary Gothic, een verkenning van hedendaags gebruik van gothic in literatuur, film, televisie, mode, kunst en consumentencultuur. Ze is co-redacteur van boeken over gothic media en de tv-serie Twin Peaks, evenals de Routledge Companion to Gothic. Haar laatste boek is Post-Millennial Gothic: Comedy, Romance and the Rise of Happy Gothic, dat een nieuwe evaluatie geeft van de hedendaagse populaire gotiek, van Tim Burton tot Twilight, in relatie tot de gothic-subcultuur. In 2019 werd het boek door de International Gothic Association bekroond met de Allan Lloyd Smith Prize voor de aanzienlijke vooruitgang op het gebied van Gothic Studies. Ze was co-voorzitter van de International Gothic Association 2013-2017.