14 januari 2024

De Grote Dag van de Bouquetreeks

Ontworpen liefde

Bouquetreeksboeken hebben een prominente plek in de tentoonstelling ‘Ontworpen liefde’. In deze romantische boekjes wordt zowel in beeld als in taal ons idee van de liefde wordt vormgegeven. Op de omslagen zie je de ideale man en de perfecte vrouw in een volmaakte omhelzing. In de verhalen lees je over voorbeeldige liefde met natuurlijk het ultieme einde: de bruiloft. En ze worden gretig gelezen: iedere maand liggen er acht nieuwe verhalen in de winkel, waar er per stuk een paar duizend van verkocht worden. Dat zijn cijfers waar literaire uitgeverijen van dromen!

Tegelijkertijd kan je ook met een kritische blik naar de boeken kijken: de diversiteit is er ver te zoeken en de verhalen barsten van de stereotypen. Als je de boeken langs de literaire meetlat legt, blijft er bar weinig van over.

Tijdens De Grote Dag van de Bouquetreeks duiken we een dag lang in dit fenomeen. Schrijver, criticus en Bouquetreeksfan Kees ’t Hart geeft een pleidooi voor pulp. Tijdens een creatieve workshop illustreer je een romantische scene. En je vereeuwigt jezelf in onze fotostudio op een prachtig bouquetreeksomslag (al dan niet in een volmaakte omhelzing met een geliefde!). Op een relaxte bank kijk je naar de videopodcast die het museum produceerde over de Bouquetreeks.

Alle activiteiten zijn gratis, alleen voor de lezing van Kees ’t Hart moet je je wel aanmelden.

11.00 – 17. 00 (doorlopend)
Ga op de foto en maak je eigen Bouquetreeksomslag

11.00 – 17. 00 (doorlopend)
Kijk de videopodcast Ontworpen liefde over Bouquetreeks

Kees ’t Hart geeft een pleidooi voor pulp
(meld je hier aan)

12.00 – 16.00 (doorlopend)
Workshop ‘Illustreer een romantische scene’

Over Kees ’t Hart

Kees ’t Hart (Den Haag, 1944) is schrijver, dichter en literatuurcriticus. Zijn romans De revue (1999) en Teatro Olimpico (2014) stonden op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs. De revue werd bekroond met de Multatuliprijs. Kees ’t Hart was redacteur van het literair tijdschrift De Revisor en schrijft recensies voor De Groene Amsterdammer. Zijn boeken worden uitgegeven bij uitgeverij Querido.

In 2022 publiceerde ’t Hart Pleidooi voor pulp, waarin hij uit de kast komt als liefhebber van de Bouquetreeks. Hij voelt zich als auteur ook solidair met de schrijvers; ze zijn collega’s. ’t Hart zou het betreuren als de belangstelling voor deze boeken afnam. Zonder deze ‘lectuur’ en de leescultuur die erbij hoort zal, zo vreest hij, ook de literatuur verdwijnen. Want deze boeken hanteren dezelfde principes en uitgangspunten die in literatuur worden toegepast. Ze dromen over de wereld, proberen illusies in stand te houden, voelen zich verbonden met de wereld. Ze zijn de basis van alle schrijfkunst.