11 december 2020 15.00 — 17.00 uur

De veranderende rol van de ontwerper in tijden van crisis

Online debat — Victor Papanek: The Politics of Design

Naar aanleiding van het verschijnen van het boek ‘Minitopia, ruimte voor je woonwens’ en de tentoonstelling ‘Viktor Papanek: The Politics of Design’ organiseert Rezone in samenwerking met het Design Museum Den Bosch en nai010 uitgevers het online debat: De veranderende rol van de ontwerper in tijden van crisis.

De aanhoudende economische en klimatologische crisis luidt voorlopig een onzekere toekomst in. Voor de Covid-19 pandemie wisten we vaak niet waar we over vijf jaar zouden zijn, op dit moment kijken we nauwelijks vooruit. Toch vinden er structurele maatschappelijke veranderingen plaats. Waar eerder de nadruk lag op economische groei, welvaart en wereldwijde expansie, ontpopt zich nu een betrokken samenleving waarin begrippen als solidariteit, duurzaamheid en persoonlijk welzijn steeds belangrijker worden.

De ontwerper heeft een verantwoordelijke rol in de vormgeving en inbedding van deze nieuwe waarden. Op 11 december zullen ontwerpers, architecten en kritische denkers debatteren over de veranderende rol van de ontwerper in tijden van crisis. Verwacht een verdiepend gesprek over hoe je vaste structuren kan veranderen, gewoon door het te doen. Ontwerpers kunnen de nieuwe wereld vorm en richting geven. De verbeeldingskracht is nu aan zet.

Onder leiding van Christiaan Weiler (onderzoeker, schrijver en architect) met deelnemende sprekers: Fier van den Berge (ontwerper De Reuringdienst), Frederiek Dijkstra (projectleider Dutch Design Awards), Mohamed Acharki (directeur Zayaz), Rob van Kalmthout (strategisch adviseur Rebel), Rolf van Boxmeer (co-founder Rezone), Tessa Peters (co-founder Rezone), Timo de Rijk (directeur Design Museum Den Bosch) en Wouter Corvers (ontwerper Studio Corvers).

PROGRAMMA

15.00 – 15.15 u virtuele rondleiding tentoonstelling Viktor Papanek: The Politics of Design

15.15 – 15.20 u welkom door Rezone, initiatiefnemers van Minitopia

15.20 – 15.30 u inleiding Marcel Witvoet, nai010 uitgevers

15.30 – 16.45 u debat o.l.v. Christiaan Weiler (architect, onderzoeker, schrijver), met Fier van den Berge (ontwerper Reuringdienst), Frederiek Dijkstra (projectleider Dutch Design Awards), Rolf van Boxmeer (co-founder Rezone), Tessa Peters (co-founder Rezone), Timo de Rijk (directeur Design Museum Den Bosch) en Wouter Corvers (ontwerper Studio Corvers)

16.45 – 17.00 u afsluiting

Het programma zenden we uit via een livestream. Na aanmelding ontvang je begin december per e-mail de link.