2 augustus 2019 13.00 uur

Lezing en excursie Modern Nederland: Het moderne landschap

Lezing — Modern Nederland 1963 – 1989

De tentoonstelling Modern Nederland laat zien hoe vormgeving in de periode 1963- 1989 gekenmerkt wordt door heldere vormgeving en abstracte vormen gecombineerd met contrasterende kleuren en veel wit, zwart en grijs. Duidelijk en herkenbaar. Zo herkenbaar dat het op den duur misschien niet eens meer opviel, maar vanzelfsprekend was geworden. Heel Nederland werd gewoon modern, met een modern landschap, moderne treinen en luchthavens, moderne cijfers, letters en logo’s voor moderne mensen.

De lezingenreeks Modern Nederland laat zien dat dit moderne Nederland helemaal niet zo vanzelfsprekend was. Ieder college duurt ongeveer 75 minuten. Toegang is gratis op vertoon van een geldig entreebewijs (Museumkaart of ticket). Aanmelden kan hier: aanmelden@designmuseum.nl.

Vrijdag 2 augustus Het moderne Nederlands landschap – vormgeving op grote schaal door Katherine Rosmalen
Ook het Nederlands landschap is vormgegeven. De polders, de deltawerken zijn grootse symbolen van de Nederlandse moderniteiten identiteit. In vogelvlucht ziet Nederland er uit als de Victory Boogiewoogie.
Dit college neemt ons mee langs een aantal monumentale ‘Modernistische’ landmarks als de Stormvloedkering en het provincie huis in ‘s-Hertogenbosch van architect Maaskant en hun rol in het Nederlands landschap. Daarnaast wordt stilgestaan bij het gegeven vakantie en vakantie parken die weer een ander beroep op de vormgeving van het landschap deden.  Dit vrijdagmiddag college is in combinatie met een excursie naar het provincie huis van Hugh Maaskant.

13.00- 14.30 Lezing
15.00- 16.00 excursie provinciehuis Den Bosch – verplaatsen op eigen gelegenheid (ov/ fiets).

Zie ook de andere colleges in deze reeks:

Zondag 16 juni om 14 uur: Totaal modern – Wim Crouwel en Total Design door kunst- en architectuurhistoricus Katherine Rosmalen

Zondag 7 juli om 14 uur: De Dienst Esthetische Vormgeving PTT en Schiphol als ontwerp door maker-verteller Luc Goderie

Zondag 18 augustus om 14 uur: Maximaal modern in Minimal Art en design door kunsthistoricus Anne Weijers