18 augustus 2019 14.00 uur

Lezing Modern Nederland: Maximaal modern in Minimal Art & Design

Lezing — Modern Nederland 1963 – 1989

De tentoonstelling Modern Nederland laat zien hoe vormgeving in de periode 1963- 1989 gekenmerkt wordt door heldere vormgeving en abstracte vormen gecombineerd met contrasterende kleuren en veel wit, zwart en grijs. Duidelijk en herkenbaar. Zo herkenbaar dat het op den duur misschien niet eens meer opviel, maar vanzelfsprekend was geworden. Heel Nederland werd gewoon modern, met een modern landschap, moderne treinen en luchthavens, moderne cijfers, letters en logo’s voor moderne mensen.

De lezingenreeks Modern Nederland laat zien dat dit moderne Nederland helemaal niet zo vanzelfsprekend was. Ieder college duurt ongeveer 75 minuten. Toegang is gratis op vertoon van een geldig entreebewijs (Museumkaart of ticket). Meld je aan door een e-mail te sturen aan aanmelden@designmuseum.nl

Zondag 18 augustus Maximaal modern in Minimal Art en design door Anne Weijers
Eind jaren vijftig en begin jaren zestig zien we de opkomst van Minimal Art. Geometrische vormen, structuren, herhalingen, kunstwerken, sculpturen en landart. Het werk van Carl Andre, Sol le Witt, Donald Judd vindt ook in Nederland navolging. In het werk van Bob Bonies en Andre Volten zijn de zelfde fascinaties terug te vinden. Het werk heeft een grote ruimtelijke kwaliteit en impact. Toegepast en autonoom tegelijk zien we het terug in kantoren van PPT of als kunstwerk in de openbare ruimte.

Zie ook de andere colleges in deze reeks:

Zondag 16 juni om 14 uur: Totaal modern – Wim Crouwel en Total Design door kunst- en architectuurhistoricus Katherine Rosmalen

Zondag 7 juli om 14 uur: De Dienst Esthetische Vormgeving PTT en Schiphol als ontwerp door maker-verteller Luc Goderie

Vrijdag 2 augustus om 13 uur: Het moderne Nederlands landschap – vormgeving op grote schaal door kunst- en architectuurhistoricus Katherine Rosmalen (combinatie met excursie Provinciehuis Noord-Brabant van Hugh Maaskant)