25 februari 2024 14.00 — 15.30 uur

Ontmoet de verzamelaars en samenstellers

Sunday Talk — Mapping Modernity – Moderniteit in kaart

De tentoonstelling Mapping Modernity – Moderniteit in kaart is de kroon op het werk van John Steegh en Harrie Teunissen. Samen verzamelden zij in 40 jaar tijd meer dan 19.000 kaarten en 2.600 atlassen. Deze topcollectie die zich voorlopig nog in hun huis in Dordrecht bevindt is in 2021 geschonken aan de Universiteitsbibliotheek Leiden. Die spreekt van ’waarschijnlijk de omvangrijkste particuliere kaartverzameling in Nederland’. Samen met Design Museum Den Bosch selecteerden ze de 250 kaarten voor Mapping Modernity – Moderniteit in kaart. De tentoonstelling vertelt het verhaal van de moderne tijd tussen 1800 en nu, van moderne ontwerpen van de ruimtelijke verbeelding en van de hoofdrol van kaarten in de voortdurende strijd om de ruimte.

Tijdens dit evenement gaan Harrie Teunissen en John Steegh in gesprek met Timo de Rijk, directeur van Design Museum Den Bosch. Hoe ontwikkelt zich zo’n passie en word je een doorgewinterd verzamelaar? Welke kaarten hebben hun verzameling een wending gegeven? Wat kunnen kaarten beter zichtbaar maken dan teksten? Hoe maak je van zo’n gigantische collectie een spannende tentoonstelling? Maar ook: In hoeverre liegen alle kaarten of zijn ze propaganda? Hoe beïnvloeden moderne kaarten de pogingen tot controle van de wereld om ons heen? Hoe transformeren moderne navigatiesystemen onze organisatie van de ruimte? Natuurlijk kan het publiek hen ook vragen stellen.

J. van der Toorn & C. Lely, Ontwerp tot Afsluiting der Zuiderzee over Wieringen met gedeeltelijke indijking binnen die afsluiting, ’s-Gravenhage 1891. Coll. S/T F.59, 91,5 x 63 cm.