Discussieprogramma bij de tentoonstelling Design van het Derde Rijk
Het fascisme was in staat haar aanhangers al het menselijke te doen vergeten. Waarin schuilt de aantrekkingskracht van deze ideologie? Zijn de zorgen over nieuwe gedaantes van het fascisme terecht? En hoe kunnen we ons daartegen wapenen? Rondom deze vragen en meer worden twee discussieavonden, ‘Politiek en Verleiding’ en ‘Nooit meer fascisme!’, georganiseerd in het kielzog van de tentoonstelling ‘Design van het Derde Rijk’ in Design Museum Den Bosch.
De discussies combineren verschillende invalshoeken – historici, filosofen en kunstenaars gaan met elkaar aan tafel. De avonden zijn ruimschoots opgezet om voldoende tijd te bieden voor verdieping, een open gesprek met deelname van het publiek en een gezamenlijke zoektocht naar de betekenis van deze historische periode en de complexe politieke werkelijkheid van nu.
Dit discussieprogramma is een samenwerking tussen Design Museum Den Bosch, het debatplatform RUW en programmamaker Max van den Hout.
De moderator van beide avonden is politiek filosoof en cultuurdenker Ivana Ivković. Ze is eigenaar van No Wishful Thinking, bureau voor eigentijdse filosofie.
Discussieprogramma 1: Politiek en Verleiding
De nazi’s tuigden een multimediale verleidingsmachine op die zijn weerga niet kende. Taal en beeld werden voor het eerst op grote schaal ingezet om de Duitsers mee te nemen in een allesomvattende orde. De massamedia van die tijd zoals de krant, radio, pamfletten en filmzaaltjes deden de rest. Maar hoe kan het dat deze vormgeving en propaganda zó goed werkten? Hoe helpen kunst en design om abjecte ideeën te normaliseren? En hoort zulke verleiding alleen bij een kwaadaardige beweging of kleeft het altijd aan politiek? Schuilt het kwaad in de verleiding zelf of in datgene waartoe mensen worden verleid? De avond zal niet alleen over het historische fascisme gaan, maar ook over hedendaagse vormen van verleiding, dreiging en terreur.
Deuren open: 19.30uur. Aanvang 20.00uur. Einde 22.00uur.
Kosten: gratis. Stuur een mailtje ter registratie naar aanmelden@designmuseum.nl.
Met:
Ewoud Kieft, historicus, muzikant en schrijver. Hij schreef de boeken Het plagiaat, Oorlogsenthousiasme. Europa 1900-1918 en Het verboden boek, Mein Kampf en de aantrekkingskracht van het nazisme. In opdracht van het Nederlands Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies (NIOD) besloot hij ‘Mein Kampf’ minutieus door te spitten, telkens met de vraag in het achterhoofd: waarom hebben miljoenen Europeanen zich hierdoor aangetrokken gevoeld? De antwoorden op die vraag brachten hem tot een persoonlijke confrontatie met Hitlers ideeën, waarbij geschiedenis en actualiteit samenkomen.
Dubravka Ugreŝić, Nederlands-Kroatische schrijver, studeerde vergelijkende literatuurwetenschap en Russische taal- en letterkunde in Zagreb. Ze is de auteur van o.a. Het tijdperk van de huid, De Vos, Europa in sepia, Museum van onvoorwaardelijke overgave, Amsterdam, Ministerie van pijn en Niemand thuis.Theatercollectief ’t Barre Land liet zich voor zijn nieuwste voorstelling 1991 inspireren door het werk van Ugrešić.
Thijs Lijster, kunst- en cultuurfilosoof, universitair docent aan de Rijksuniversiteit Groningen. In 2016 publiceerde hij de essaybundel ‘De grote vlucht inwaarts: Essays over cultuur in een onoverzichtelijke wereld’ en Benjamin and Adorno on Art and Art Criticism: Critique of Art’. Ook schreef hij het nawoord bij de Nederlandse Vertaling van het werk van Theodor W. Adorno ‘Aspecten van het nieuwe rechtseradicalisme’ dat in november zal verschijnen.