Zondagmiddagcollege: De optimale shopervaring
Lezing — Food is fictieZondagmiddagcollege | 7 oktober | 14:00 – 15:30 | gratis op vertoon van uw museumticket
Winkels en horeca doen van alles om een prettige omgeving te creëren en klanten meer te laten kopen. Geur en muziek worden ingezet, en geografen onderzoeken hoe ze winkellocaties nog aantrekkelijk kunnen maken. Vanmiddag ontdek je of (en hoe) jij je bij het shoppen ook laat beïnvloeden door dit soort verborgen verleiders.
Geur en muziek zijn lucratieve marketingtools geworden. Sterrenchef Sergio Herman bijvoorbeeld wilde de kenmerkende frituurlucht in zijn superluxe snackbar Frites Atelier laten verdwijnen en vervangen door een geur die past bij de uitstraling van een sterrenrestaurant. Maar ook de ligging en omgeving van een winkel zijn van grote invloed op ons shopgenot, zo legt geograaf Marieke Statema uit. Op de location intelligence afdeling van Albert Heijn deed ze onderzoek naar verbetering van winkelgebieden. En dat gaat verder dan het filiaal alleen, ook de winkels ernaast bepalen de aantrekkingkracht.