GOTH - Designing Darkness

14 oktober 2021
GOTHIEK
Subcultuur

De tentoonstelling GOTH – Designing Darkness van Design Museum Den Bosch gaat op zoek naar de bronnen van de subcultuur goth en presenteert twee eeuwen cultuurgeschiedenis vol dramatische verbeeldingen, onheilspellend design en zwartgallige kunst. In deze podcastserie gaan we in gesprek met de ontwerpers, kunstenaars, conservatoren, wetenschappers en goths die betrokken zijn bij de tentoonstelling. Wat betekent goth voor hen? Waarom steekt deze duistere stijl iedere paar jaar weer de kop op? En wat vertelt goth ons over de huidige maatschappij? Je hoort het hier in de podcast GOTH – Designing Darkness van Design Museum Den Bosch.

Aflevering 1: Een beginnerscursus goth

In deze eerste aflevering gaan we in gesprek met Timo de Rijk en Tomas van den Heuvel. Timo is directeur van Design Museum Den Bosch en conservator van GOTH – Designing Darkness. Tomas is assistent-conservator van de tentoonstelling. Timo en Tomas geven een beginnerscursus goth, vertellen over de historische wortels en hedendaagse uitingen van de subcultuur en reflecteren op de redenen waarom goth iedere paar jaar de kop op steekt.