Posthuman

Uit de tentoonstelling: een korte geschiedenis

6 december 2022
Artikel

1982 – Tron
In de sciencefictionfilm Tron van regisseur Steven Lisberger hackt een computerwetenschapper de computer van zijn ex-werkgever en wordt meegezogen in de virtuele wereld van een videogame waarin hij moet vechten als een gladiator.

Habitat

1986 – Habitat
Habitat is een online multiplayer rollenspel en ontwikkeld door LucasArts. Het is de eerste poging tot een grootschalige virtuele gemeenschap en de eerste keer dat het woord avatar wordt gebruikt voor spelkarakters.

1992 – Snow Crash
Snow Crash is een sciencefictionroman van de Amerikaanse schrijver Neal Stephenson, waarin voor de eerste keer gesproken wordt over een metaverse. In de roman gebruiken mensen digitale avatars van zichzelf om een onlinewereld te verkennen.

Snow Crash

1995 – Clueless
In de film Clueless van Amy Heckerling klikt het hoofdpersonage Cher Horowitz door haar kledingkast met behulp van een computer om haar outfits te mixen en matchen. Een eerste vorm van digital tailoring. De computer vertelt haar of de gekozen kleding een geschikte combinatie is of niet.

1999 – The Matrix
The Matrix is een sciencefictionfilm geregisseerd door Lana en Lilly Wachowski, waarin de mensheid onbewust gevangen zit in een gesimuleerde realiteit, de Matrix, terwijl intelligente machines hun lichaam als energiebron gebruiken.

The Sims

2000 – The Sims
The Sims is een strategisch levenssimulatiespel dat is bedacht door Will Wright, ontwikkeld door Maxis en uitgebracht door Electronic Arts. In dit computerspel kan de speler het leven van virtuele mensen bouwen en besturen.

2003 – Second Life
Second Life is ontwikkeld door Linden Lab en is een virtuele wereld waar mensen als avatar rondlopen en bijvoorbeeld een huis bouwen, socializen of shoppen. Het is in Second Life voor het eerst mogelijk om virtuele objecten en materialen, die buiten het spel zijn gemaakt, te importeren en te gebruiken.

Roblox

2006 – Roblox
Roblox is ontwikkeld door David Baszucki en Erik Cassel en is een door gebruikers gegenereerd online social multiplayer gaming-platform. Roblox-gebruikers creëren hun eigen virtuele werelden en ontwerpen hun eigen avatars en games binnen het platform. Anno 2022 is Roblox de marktleider als het gaat om online gaming.

2008 – Bitcoin
De bitcoin is een cryptovaluta en een mondiaal betaalmiddel. Het is de eerste gedecentraliseerde digitale munt die zonder centrale bank of centrale beheerder werkt. De munt werd in 2008 bedacht door ene Satoshi Nakamoto (identiteit onbekend). De eerste echte bitcoin-transactie vond een jaar later plaats.

Bitcoin

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Lu do Magalu 💙 (@magazineluiza)

2009 – Lu Do Magalu
Lu Do Magalu is de eerste virtuele influencer. Ze verscheen op YouTube in augustus 2009 om iBlogTV te promoten namens Magazine Luiza (“Magalu”). Inmiddels heeft ze 6 miljoen volgers op haar Instagram account. Lu gebruikt haar sociale-media-accounts om unboxing-video’s, productrecensies en softwaretips te tonen namens het bedrijf, een van de grootste Braziliaanse retailbedrijven.

2013 – Ethereum
Ethereum is een opensourceplatform en miningnetwerk voor diverse cryptovaluta waaronder de eigen cryptovaluta ether. Dit decentrale netwerk is gebaseerd op het blockchain-concept. Het is in 2013 bedacht door programmeur Vitalik Buterin. In 2014 begon het ontwikkelingswerk en werd er crowdfunding gestart, het netwerk ging live op 30 juli 2015.

Kevin McCoy, Quantum, 2014

2014 –Non-fungible token
Op 3 mei 2014 creëerde de digitale kunstenaar Kevin McCoy de eerste NFT, een digitale afbeelding van een korrelige achthoek die hypnotiserend van kleur verandert. In 2021 werd de NFT voor bijna anderhalf miljoen dollar verkocht.

2015 – Snapchat Lenses
Snapchat is een messaging-app ontwikkeld door Snap Inc. en gelanceerd in 2011. In 2015 presenteerde Snapchat het gebruik van ‘Lenses’, ook wel bekend als filters. Dit zijn animaties die je op je selfies in de app kunt zetten. De eerste lancering bevatte 7 verschillende selfiefilters.

Snapchat
Decentraland

2015 – Decentraland
Decentraland is een door gebruikers beheerde virtuele wereld waar je percelen grond kunt kopen om je eigen wereld te bouwen. Het is bedacht door Ari Meilich en Esteban Ordano en is sinds 2015 in ontwikkeling. De eerste lancering vond plaats in 2017, in 2020 werd het spel toegankelijk voor het grote publiek.

Januari 2016 – Louis Vuitton X Final Fantasy
Louis Vuitton zette het videogamepersonage Lightning van Final Fantasy in voor de lente-campagne van 2016. Het thema van de lentecampagne was de versmelting van realiteit en fantasie, wat resulteerde in een sci-fi, futuristische look met Lightning met de felbegeerde patchwork Go-14-tas op haar arm.

Lightning by Tetsuya Nomura & VM of Square Enix / Louis Vuitton
Zeitguised, Void Season, 2016

Maart 2016 – Zeitguised Void Season
Het Duitse designstudio presenteert Void Season, een eerste hyperrealistische weergave van digitaal textiel. De collectie vormt een inspiratiebron voor veel digitale modemakers.

April 2016 – Lil Miquela
Miquela Sousa, beter bekend als Lil Miquela, is een 19-jarig Braziliaans-Amerikaanse virtuele muzikant en influencer met meer dan een miljoen Instagram-volgers. Ze werd gecreëerd door Trevor McFedries en Sara DeCou en verscheen voor het eerst op Instagram op 23 april 2016. Ze heeft inmiddels accounts op Twitter, Tumblr, Youtube en TikTok. Ze is de bekendste virtuele influencer van het moment.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Miquela (@lilmiquela)

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Shudu (@shudu.gram)

April 2017 – Shudu
Shudu Gram is een Afrikaans virtueel model en influencer met 237.000 Instagram volgers. Ze werd gemaakt door Cameron-James Wilson en verscheen voor het eerst op Instagram op 22 april 2017. Ze wordt beschouwd als ’s werelds eerste digitale supermodel.

2018 – Ready Player One
De film Ready Player One speelt zich af in 2045, waar een groot deel van de mensheid de OASIS, een virtual reality-simulatie, gebruikt om te ontsnappen aan de realiteit.

The Fabricant, DEEP, 2018

2018 – The Fabricant DEEP
Voor het eerst toont The Fabricant hun digitale collectie DEEP tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven. De collectie is volledig digitaal en met behulp van Artificial Intelligence ontworpen. Het wordt beschouwd als de eerste digitale couture collectie.

2018 – Carlings Neo Ex 
Het Scandinavische label Carlings brengt de eerste geheel digitale collectie op de markt, genaamd Neo Ex. De collectie bestaat uit ontwerpen met een prijs tussen €10 en €30. Voor het eerst is het mogelijk een digitaal kledingstuk te kopen en je foto te laten kleden door middel van digital tailoring.

Carlings, Neo Ex, 2018
Glamour Cover

Maart 2019 – Glamour NL
Het maart nummer van de Nederlandse Glamour toont voor het eerst in Nederland een digitaal covermodel: Raven. Raven is speciaal voor Glamour ontworpen door een team van designers.

Mei 2019 – Fabricant Iridescence 
De eerste fashion NFT, gemaakt door The Fabricant en gedragen door Johanna Jaskowska, werd op de Ethereum blockchain verkocht voor $ 9.500. De verkoop vertegenwoordigt een mijlpaal in de digitale couture. Als een unieke blockchain-transactie is het unieke kledingstuk een traceerbaar, verhandelbaar en te verzamelen.

The Fabricant, Iridescence Dress, 2019
Hanifa, Pink Label Congo, 2019

Mei 2019 – Hanifa
Op 22 mei 2019 werd voor het eerst via een livestream met IGTV-video een volledig digitale modeshow gestreamd door Hanifa-oprichter Anifa Mvuemba. De looks van haar prêt-à-porter Pink Label Congo-kledinglijn werden als digitale 3D ontwerpen gedragen door ‘ghost’-modellen, waarna ze op haar website te koop waren.

Jul 2019 – Louis Vuitton X League of Legends
Als onderdeel van de League of Legends x Louis Vuitton-samenwerking werkte LV-creatief directeur Nicolas Ghesquière samen met Riot Games om prestigieuze in-game cosmetica en een fysieke capsulecollectie van armbanden, laarzen en bubbelrokken te produceren voor enkele van de hoofdpersonages van het spel.

LV x League of Legend
Moschino X The Sims

Augustus 2019 – Moschino X The Sims
Na de presentatie van de capsulecollectie geïnspireerd op The Sims gaat Jeremy Scott van Moschino ook een virtuele samenwerking aan met het spel. Voor The Sims 4 is de digitale collectie verkrijgbaar in de vorm van een uitbreidingsset.

2019 – The Diigitals
Na de creatie van Shudu en enkele andere digitale modellen richt Cameron-James Wilson in 2019 ’s werelds eerste modellenbureau op voor virtuele beroemdheden. Tegenwoordig heeft The Diigitals zeven virtuele modellen, waaronder één man, en werken ze met modehuizen als Balmain, Louboutin, Ferragamo en merken als Samsung en Lexus.

The Diigitals
Carlings T-shirt

December 2019: Carlings AR t-shirt
Na eerder succes met digitale mode, lanceert het Scandinavische label Carlings in 2019 een reeks Augmented Reality-t-shirts via Instagram. Met behulp van filters, konden klanten kiezen uit meer dan 100 verschillende prints waarmee ze een statement wilden maken tegen de weggooicultuur.

April 2020: Travis Scott in Fortnite
In April 2020 verschijnt een avatar van rapper Travis Scott in online computerspel Fortnite. Hij geeft een concert van 10 minuten dat door meer dan 27 miljoen unieke bezoekers wordt gezien. Het optreden zorgt voor miljoenen verdiensten door verkoop van digitale merchandise.

Travis Scott Fortnite
Helsinki Fashion Week

Juli 2020 – Helsinki Fashion Week in Digital Village
In juli 2020 vond de eerste digitale fashionweek plaats. De Helsinki Fashion Week was de eerste om een totaal digitale kalender te presenteren via het online platform Digital Village. 31 ontwerpers presenteerden hier hun nieuwe collecties, 15 van hen werden maanden van tevoren gekoppeld aan 3D-ontwerpers om hun nieuwste collecties te digitaliseren.

Juli 2020 – DressX
DRESSX is een internationale retailer voor digitale mode en biedt online en via een app digitale modecollecties van hedendaagse merken en ontwerpers aan. De website werd in juli 2020 opgericht door Daria Shapovalova en More Dash en is wereldleider als het gaat om het toegankelijk maken van digitale mode voor het grote publiek.

DressX
Balenciaga’s Afterworld

December 2020 – Balenciaga’s Afterworld: The Age of Tomorrow
Balenciaga presenteert zijn modecollectie voor de herfst/winter 2021 in de vorm van een videogame: Afterworld: The Age of Tomorrow, waarin spelers door een toekomstige wereld reizen, terwijl ze onderweg avatars passeren die gekleed zijn in de nieuwste collectie van het modehuis.

Februari 2021 – Zoom filters
Zoom is oorspronkelijk ontwikkeld als een vergaderapplicatie voor bedrijven, maar wordt tijdens de pandemie een van de meest gebruikte programma’s om in contact te blijven met elkaar. Zoom lanceert in februari 2021 de Studio-effecten waarmee je verschillende wenkbrauw-, gezichtshaar- en lipkleuren aan je videobeeld kunt toevoegen tijdens Zoom-sessies.

Zoom
Animal Crossing Valentino

Mei 2021 – Animal Crossing
Ontwerpers als Marc Jacobs, Sandy Liang en Valentino presenteren hun nieuwste ontwerpen in Nintendo’s Animal Crossing, compleet met downloadcodes om de ontwerpen ook te dragen. Liang bracht zelfs het concept van de exclusieve pop-up store naar de game, waarbij mensen tot twee uur moesten wachten op virtuele producten.

Juni 2021 – Auroboros X Londen Fashion Week
Het in Londen gevestigde digitale modehuis Auroboros, opgericht door Paula Sello en Alissa Aulbekova, is het eerste modehuis ooit dat een digitale ready-to-wear collectie presenteert op de officiële agenda van de Londen Fashion Week.

Auroboros, Atokirina jas en Mandrake bodysuit, 2021

Augustus 2021 – Free Guy
In Free Guy ontdekt een bankbediende (Ryan Reynolds) dat hij eigenlijk een figurant is in een videogame en besluit de held van zijn eigen verhaal te worden door de zonnebril van een van de spelers af te nemen.

September 2021 – Balenciaga X Fortnite
Geïnspireerd op zijn iconische collecties, introduceert Balenciaga een look voor vier van Fortnite’s favoriete personages: Doggo, Ramirez, Knight en Banshee. De samenwerking wordt op opvallende wijze gepresenteerd op Times Square.

Facebook Meta

Oktober 2021 Meta
Facebook ziet de metaverse als de toekomst: het bedrijf veranderde in oktober daarom zijn naam in Meta en investeert de aankomende jaren miljarden in de ontwikkeling van ‘de’ metaverse.

Oktober 2021 – The Fabricant Studio
Het bedrijf lanceerde The Fabricant Studio in oktober 2021. De Studio is het platform waar iedereen digitale mode-NFT’s kan maken, verhandelen en dragen, en heeft sindsdien de co-creatie van duizenden digitale mode-items mogelijk gemaakt.

Fabricant Studio
British Fashion Council

December 2021 – Fashion Award for Metaverse Design
De British Fashion Council heeft een nieuwe categorie ter ere van “metaverse design” toegevoegd aan haar jaarlijkse Fashion Awards. De eerste award werd door een avatar van Alessandro Michele, hoofdontwerper van Gucci, uitgereikt aan cSapphire, een ontwerper die een in-game kledingwinkel runt in Roblox.

December 2021: Adidas Into the Metaverse
Sportswear gigant Adidas kondigt in december 2021 hun eerste NFT collectie aan. Voor de lancering wordt er samengewerkt met Bored Ape Yacht Club, PUNKS Comic en gmoney. De NFT’s worden vergezeld door bijpassende fysieke kledingstukken.

Adidas x Bored Ape
Metaverse Fashion Week

Maart 2022 – Metaverse Fashion week
Maart dit jaar vond de allereerste Metaverse Fashion Week plaats. Tijdens het virtuele evenement, dan door Decentraland werd gehouden, toonden een aantal grote modelabels van over de hele wereld hun collecties. Geen fysieke shows, geen fysieke aanwezigen – in plaats daarvan shows, events en zelfs after-parties via een scherm.

Maart 2022 – DRESSX X Roblox
DRESSX lanceert een metaverse-ready collectie met het online gamingplatform Roblox. De samenwerking met Roblox is de nieuwste toevoeging aan hun steeds groter wordende ‘Metacloset’ die tot doel heeft digitale mode toegankelijker te maken.

DressX Roblox
Nikeland

 

 

 

 

Augustus 2022: Nikeland 
In december 2021 neemt Nike Inc. Metaverse modebedrijf RTFKT over. Nog geen jaar later, in augustus 2022, wordt Nikeland gelanceerd, de virtuele winkel van het sportmerk. Miljoenen mensen nemen deel aan virtuele games waar Nike producten ervaren – en gekocht – kunnen worden.