Sneakers Unboxed

SneakEars #5: Wat vertellen jouw sneakers over jeugdculturen?

6 september 2022
Podcast

In deze podcastserie hebben we het over de schoen die voor technologische doorbraken heeft gezorgd, nieuwe jeugdculturen heeft geïnspireerd en de modewereld op z’n kop heeft gezet. Iedere aflevering leer je een of twee mensen uit de sneakerwereld beter kennen. Vanuit hun perspectief gaan we dieper in op onderwerpen als de sneakercultuur, het kantelpunt van streetstyle naar highfashion, ontwerpinnovatie en duurzaamheid.

In deze aflevering gaan we in gesprek met professor Tom ter Bogt. Hij is hoogleraar populaire muziek en jeugdcultuur aan de Universiteit Utrecht. Samen verkennen we jeugdculturen van vroeger en nu en hoe sneakers een rol hebben in al deze verschillende groepen. Ook duiken we de muziek in en bespreken we de invloed van hiphop op ons hedendaagse straatbeeld. Iets wat volgens Tom niet overschat kan worden. En uiteraard stellen we ook hem de vraag: wat is jouw droomsneaker?