17 augustus 2023

Stokroos BodyDrift Stipendium voor Loan Favan

Met grote trots maken Design Museum Den Bosch en Stichting Stokroos bekend dat Loan Favan de tweede ontvanger van het Stokroos BodyDrift Stipendium is. Het stipendium stelt ontwerpers in staat om werk te ontwikkelen rond het thema Posthuman, en dit in Design Museum Den Bosch te tonen. Het werk van Loan Favan zal vanaf 16 september 2023 te zien zijn. Favan maakt sieraden en ornamenten op het snijvlak van technologie en het menselijk lichaam, waarin ze speculeert over de toekomst van de mens. Dat maakt haar de perfecte tweede ontvanger van het Stokroos BodyDrift Stipendium.

Transformeren in een cyborg

Loan Favan is een kunstenaar en ontwerper uit Nieuw-Caledonië. Haar werk is een poging om de mens van de toekomst vorm te geven. Favan heeft een bachelor in design van Design Academy Eindhoven. Haar eerste collectie, A L L I A G E -Cu29Zn30, werd in 2020 aangekocht door Design Museum Den Bosch, en was te zien in de tentoonstelling BodyDrift – Anatomies of the Future (2020). De collectie is gebaseerd op het concept van transhumanisme; de sieraden transformeren de drager in een cyborg. Elk accessoire vertegenwoordigt een ‘superkracht’ van Favans toekomstige zelf. Het werk dat ze in het kader van het Stokroos BodyDrift Stipendium maakt, is geïnspireerd op de traditie van de scarificatie (rituele inkervingen in de huid) van Vanuatu. Het is een collectie sieraden en ornamenten waarmee de mens van de toekomst futuristische rituelen zou kunnen uitvoeren om zichzelf te beschermen tegen het verstrijken van de tijd en te trachten onoverwinnelijk en onsterfelijk te worden.

Bon Bakegen door Loan Favan. Fotografie: Tyson Ernste, MUA: Adara Tresna, Model: Lintang, vertegenwoordigd door Persona Bali agency

Het Stokroos BodyDrift Stipendium

Jaarlijks en gedurende vier jaar krijgen jonge makers middels dit stipendium de kans eigen werk te maken en te exposeren in Design Museum Den Bosch. Het stipendium kent een thematische opdracht: Posthuman. We vragen de designers om te reflecteren op dit thema maar laten hen daarin verder vrij. Posthuman staat voor het idee dat wetenschap en technologie grote invloed hebben op de manier waarop we tegen ons lichaam aankijken. De grens tussen technologie, het menselijk lichaam en design vervaagt in onze huidige maatschappij steeds meer. Deze thematische opdracht nodigt de ontwerper dan ook uit om na te denken over de toekomst van het menselijk lichaam. De vorige ontvanger van het Stipendium was Frank Kolkman; in 2022 was zijn werk Artificial Awe in het museum te zien.

Over Stichting Stokroos

Stichting Stokroos is opgericht door Paul Deiters en ondersteunt sinds 2005 activiteiten op het gebied van hedendaagse beeldende kunst en design. De stichting wil bijdragen aan een samenleving waarin beeldend kunstenaars, ontwerpers en vormgevers een prominente rol spelen en daarom de ontwikkeling van deze doelgroepen faciliteren, onder meer door het toekennen van subsidies, stipendia en ontwikkelingstrajecten.