12 juli 2022

Het Young Design Team versterkt Design Museum Den Bosch

Design Museum Den Bosch is sinds een paar maanden een afdeling rijker. Het Young Design Team ontwikkelt tentoonstellingen, presentaties en publieksprogramma’s voor een jong publiek. Daarbij snijden ze nieuwe thema’s aan en brengen ze een frisse wind in het museum.

De aanstelling van het driekoppige team is mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage van 633.698 euro van Fonds 21 EXTRA. Dat bedrag wordt gedurende drie jaar niet alleen ingezet ten behoeve van het Young Design Team, maar ook om een impuls te geven aan de Derde Verdieping (het online kennisplatform van het museum) en ter versterking van het communicatieteam.

In het midden van de samenleving
Design Museum Den Bosch staat in het midden van de samenleving. Met grote tentoonstellingen als Design van het Derde Rijk (2019), BodyDrift – Anatomies of the Future (2020) en Sneakers Unboxed (2022) belicht het museum de culturele betekenis van vormgeving in het heden, het verleden en de toekomst. En met succes: de bezoekersaantallen zijn gegroeid van 35.000 bezoekers in 2012 naar 140.000 in het jaar voor corona, en het publiek geeft de tentoonstellingen een gemiddeld rapportcijfer van 8.1. Toch weten bepaalde groepen het museum nog niet zo makkelijk te vinden. Vooral voor jongeren tussen 18 en 30 jaar oud blijkt de drempel voor een museumbezoek soms hoog. Met steun van Fonds 21 EXTRA is daarom het Young Design Team aangesteld; drie jonge medewerkers die als doel hebben om juist voor deze doelgroep het museum aantrekkelijk te maken. Het Young Design Team bestaat uit Young Design curator tentoonstellingen Bao Yao Fei, Young Design curator publieksprogramma’s Jim van Geel en Young Design trend & concept creative Isabeau van Maastricht. Met een gemiddelde leeftijd van 27 en diverse achtergronden binnen én buiten de museumwereld vertegenwoordigt dit team de toekomst van het museum, meer dan ooit in het midden van de samenleving.

“Jongeren interesseren zich voor nieuwe onderwerpen en hebben andere manieren van kijken naar de wereld. Om in het museum echt iets te bereiken, krijgen ze bij ons een baan, praten ze mee over toekomstplannen en zijn ze medeverantwoordelijk voor de programmering.” — Timo de Rijk – directeur Design Museum Den Bosch

Jonge makers, jonge gebruikers
Met de Young Design Space als thuisbasis programmeert en organiseert het team tentoonstellingen en activiteiten waarbij de nadruk ligt op jonge ontwerpers, jonge gebruikers en de voor hen relevante en urgente maatschappelijke ontwikkelingen. De Young Design Space is een vrij toegankelijke ruimte op de begane grond van het museum. Verschillende hedendaagse onderwerpen worden hier op een meerstemmige, inclusieve en ruimdenkende wijze aangekaart. Tegelijkertijd vormt het Young Design Team de basis van een betrokken community van jonge mensen, met een eigen kijk op design, cultuur en de wereld om ons heen. Binnen Design Museum Den Bosch opereert het Young Design Team enerzijds zelfstandig met een eigen programmering in een eigen ruimte. Anderzijds zorgt het team voor een nieuwe, frisse wind door het gehele museum en vormen hun ideeën de basis voor allerhande nieuwe kruisbestuivingen en initiatieven.

“Als betrokken fonds zetten wij ons actief in om kunst en cultuur voor iedereen toegankelijk te maken, met name voor een jong en meerstemmig publiek. Het Design Museum Den Bosch zet met het Young Design Team flinke stappen op dit gebied en we zijn er dan ook trots op hier een bijdrage aan te kunnen leveren.” — Henk Christophersen – algemeen directeur Fonds 21

Nu te zien
In de Young Design Space is nu de eerste pilotpresentatie Sneakers Under Construction te zien. Het Young Design Team nodigde hiervoor zes jonge ontwerpers en kunstenaars uit om te reflecteren op de ‘grote’ tentoonstelling op de eerste verdieping, Sneakers Unboxed. Je ziet er werk van ILLM, Ciro Duclos, Afra Eisma, collectief Das Leben am Haverkamp, Arash Fakhim en Pris Roos.

Een positieve bijdrage aan de samenleving
Het Young Design Team wordt mogelijk gemaakt door steun van Fonds 21. Fonds 21 is een betrokken fonds dat door het steunen van projecten een positieve bijdrage levert aan de samenleving van nu. Onder de naam Fonds 21 EXTRA maakte het fonds in 2021 eenmalig 15 miljoen euro extra vrij voor initiatieven die buiten de kaders van het reguliere beleid vallen, om verschillende sectoren toekomstbestendig te maken en verschraling van het aanbod tegen te gaan. Zo wil Fonds 21 eraan bijdragen dat het Nederlandse publiek nu en in de toekomst kan genieten van kunst en cultuur en dat jongeren kunnen blijven deelnemen aan projecten die hun maatschappelijke kansen vergroten.