4 juni 2024

MuseumShop zet Bossche makers in de schijnwerpers

Onder de naam Bijzonder Bosch presenteert de MuseumShop iedere vier maanden het werk van een Bossche maker. Ontwerpers en kunstenaars uit Den Bosch krijgen op deze manier een mooi podium om hun werk te verkopen. Vanaf 1 juni is het werk van Marieke Peters te zien (en te koop!) in de MuseumShop.

Over het werk van Marieke Peters

In het werk van Marieke Peters komen verschillende technieken en materialen samen, zoals fotografie, zeefdruk en schilderen. Ze maakt objecten en schilderijen met verschillende lagen glas en keramiek. De natuur als metafoor, herkenning en vervreemding zijn belangrijke thema’s. Peters heeft haar studio in het gebouw van Willem Twee.

De serie Patch up nature is ontstaan uit het verlangen om tijdens het maakproces geen glas meer weg te gooien. Tijdens het snijden van glas voor verschillende projecten blijven er altijd glasresten over. Deze stukjes belanden meestal in de glasbak. Om deze resten een nieuw leven te geven, is deze serie ontstaan. Spelenderwijs heeft Peters stukjes in allerlei vormen en kleuren naast elkaar gelegd en op elkaar gestapeld, om ze daarna in de glasoven aan elkaar te smelten. Zo ontstaat een lappendeken van versmolten glas.

Over de MuseumShop Den Bosch

De MuseumShop Den Bosch is de gezamenlijke museumwinkel van Design Museum Den Bosch en Het Noordbrabants Museum. De winkel bevindt zich op de begane grond van Design Museum Den Bosch. Hier vind je naast catalogi en boeken, sieraden en keramiek, verrassende designartikelen. De museumwinkel is open als het museum open is, op dinsdag t/m zondag van 11.00 tot 17.00 uur. Je hebt geen museumticket nodig om de winkel te bezoeken.