Te zien vanaf 23 maart 2019

Modern Nederland 1963 – 1989

Vanaf de jaren ’60 van de twintigste eeuw wilde Nederland modern zijn. Kenmerkend was een gedeelde voorliefde voor geometrische vormgeving en het gebruik van wit, zwart en grijs. De tentoonstelling bestaat uit belangrijke momenten en situaties uit deze periode met een totaalbeeld van architectuur, product- en grafische vormgeving, mode en beeldende kunst.

Hoewel dit Nederlandse modernisme uit de periode 1963-1989 een onderdeel was van een internationale beweging, had het een opvallend onderscheidende maatschappelijke ambitie en kende een typerende vormgeving in abstractie en geometrie. Overheidsbedrijven als PTT, de spoorwegen en de belastingdienst verbeeldden een eensgezind idee van anti-traditie, tolerantie en democratie. In de loop van de jaren negentig kreeg het modernisme een negatieve bijbetekenis door de eenzijdige morele bedoelingen en vrijblijvende consequenties (het beruchte ‘onderwijzersmodernisme’). Dertig jaar later is zowat alles van dit Nederlandse modernisme afgebroken, opgeruimd, vergeten of in depots opgeslagen. Maar het lijkt ook toe aan een kritische herwaardering, zeker in het licht van het wereldberoemde maar maatschappelijk betekenisloze Dutch Design. Modern Nederland 1963 – 1989 toont een groot overzicht op het gebied van design, architectuur en kunst in de vorm van prototypen, maquettes, modellen en objecten van ontwerpers en kunstenaars als Bob Bonies, Ad Dekkers,  Gerhard von Graevenitz, Aldo van den Nieuwelaar, Wim Quist, Andre Volten en Carel Weeber.