Supreme – Resampling the World
Bezoektijd: ●●● Gemiddeld (45 minuten)Voor veel jongeren is het een bekend en gewild logo: de witte letters op een knalrood vlak van het merk Supreme. Voor mensen van oudere generaties is het Supreme-universum van drops, campen, resellers, hypebeasts, logomania en collaborations juist een compleet onbekende wereld. Design Museum Den Bosch presenteert nu de eerste museale tentoonstelling van het merk Supreme. Het museum kiest er bewust voor deze tentoonstelling te maken zonder medewerking van het merk Supreme.
Het rood-witte logo van het hippe skatemerk Supreme vind je terug op T-shirts en skateboards, maar ook op klapstoelen, pingpongtafels, BIC-pennen, Rietveldstoelen, strandstoeltjes, bijlen, Pantonstoelen of een porseleinen engeltje van Meissen. Op het eerste gezicht lijkt het compleet willekeurig waar Supreme zijn logo op plaatst. Maar wat voor object het merk zich ook toe-eigent: duizenden fans van over de hele wereld zitten iedere donderdag klaar voor de drop van nieuwe producten, en alles verkoopt geheid uit. En of het nou een asbak, een opblaasbed of een bierpul van de Porceleyne Fles is, als het merk Supreme erop staat, kan het ding tegen gigantische prijzen aan fanatieke verzamelaars worden (door)verkocht. Hiermee is het merk Supreme een cultureel fenomeen dat je laat reflecteren op onze consumptiemaatschappij, de kracht van merken, jeugdcultuur en commercie.
In de tentoonstelling Supreme – Resampling the World stap je in de wereld van Supreme. Je ziet meer dan 250 iconische objecten van Supreme, en je ontdekt de ontstaansgeschiedenis van dit beroemde en beruchte skatemerk. Je duikt ook dieper in het fenomeen Supreme en ziet op welke manier het wereldwijde bekendheid en artistiek en commercieel succes kreeg. Hoe krijgen objecten door de toevoeging van het Supreme-logo een nieuwe betekenis en hoe kunnen deze vervolgens aanslaan bij een breed, divers en vooral jong publiek? Nog nooit eerder richtte een museum de blik op Supreme, en nog nooit eerder waren zó veel objecten van het merk in één tentoonstelling te zien. Het museum onderzoekt zo hoe Supreme bestaande producten aantrekkelijk weet te maken, en kijkt welke lessen we, zowel voor ontwerpers als voor kritische consumenten, uit deze 21ste eeuw manier van ‘upcyclen’ kunnen trekken.