De Derde Verdieping

Sneakers Unboxed

Welkom op de Derde Verdieping van de tentoonstelling Sneaker Unboxed!

De sneaker is in korte tijd het meest wijdverspreide design­object ter wereld geworden. De tentoonstelling Sneakers Unboxed nodigt je uit om een kijkje achter de schermen te nemen bij de schoen die voor technologische doorbraken heeft gezorgd, nieuwe jeugdculturen heeft geïnspireerd en de modewereld op z’n kop heeft gezet. Op deze pagina lees, hoor en zie je dit allemaal terug.

Podcast

SneakEars #4: Wat vertellen jouw sneakers over de Bossche Sneakercultuur?

Samen met verzamelaars Bing en Tijn verkennen we hun persoonlijke liefde voor sneakers en de Brabantse sneakerwereld.

Artikel

Controversiële sneakers

Sommige werden verboden, terwijl andere hele sterke gevoelens oproepen, en dan zijn er ook nog rechtszaken tussen makers en merken.

Artikel
Ontwerper

Het tentoonstellingsontwerp van Koehorst in ’t Veld

Ontwerpers Jannetje en Toon vertellen over het concept achter het tentoonstellingsontwerp, de details en uitdagingen.

Artikel

Feiten uit de sneakerindustrie

De sneakerindustrie is gigantisch. In 2021 alleen al zijn er 1,2 miljard sneakers wereldwijd verkocht, bijna tweemaal zoveel als in 2012.

Podcast

SneakEars #3: Wat vertellen jouw sneakers over nep en echt?

In deze aflevering gaan we in gesprek met Non, eigenaar van de consignment store Prime 030, en Max, authenticator bij StockX.

Artikel

Sneaker dictionary

In onze sneaker dictionary vind je een overzicht van de belangrijkste, meest gebruikte en soms ook gewoon leukste woorden.

Podcast

SneakEars #2: Wat vertellen jouw sneakers over hiphopcultuur en activisme?

In deze tweede aflevering van de podcastserie kijken we samen met Thamar Kempees en Yassine Salihine met een kritisch maar liefdevol oog naar de sneakerindustrie.

Artikel

Sneakeranatomie

De zool van een sneaker kan iedereen aanwijzen, maar wat is een upper? Waar zit de snor? En wat hebben het oogje en de veterstift gemeen? Ontdek het in deze sneakeranatomie.

Artikel

Sneakers vanaf de jaren ’00

Nog steeds blijft de sneaker onverminderd populair, zeker onder jongeren. Wereldwijd blijven subculturen specifieke modellen aan hun dagelijkse ‘uniform’ toevoegen.

Artikel

Sneakers in de jaren ’90

In de jaren 90 kreeg de sneaker voet aan wal in Nederland dankzij gabbers en bubbling, maar ook in Londen ontstond een unieke manier om de sneaker te stylen.

Artikel

Sneakers in de jaren ‘80

In de jaren 80 ontstonden de eerste samenwerkingen. Dit bleef echter niet beperkt tot rolmodellen, ook de eerste collab met een winkel ontstond in deze tijd.

Artikel

Sneakers in de jaren ‘70

Sneakercultuur is overal dankzij de invloed van jongeren uit achterstandswijken in grote steden. Zij hadden de hand in het verheffen van de sneaker van pure sportschoen tot felbegeerd stijlicoon.

Artikel
Video

Kijktip: het ontstaan van sneakercultuur

Sneakercultuur is inmiddels een wereldwijd fenomeen, maar ontstond lokaal, nog voor de opkomst van het internet. In de serie Sole Origins word je meegenomen naar steden die hier grote impact op hebben gehad.

Podcast

SneakEars #1: Wat vertellen jouw sneakers over duurzaamheid?

In deze eerste aflevering van de podcastserie gaan we in gesprek met Jarah Stoop en Jelske Peterson (Peterson Stoop) over duurzaamheid.

BIJGESNEDEN
Artikel

Uit de tentoonstelling: introductie

Maar weinig voorwerpen zijn zo universeel en veelzijdig als de sneaker. Daarmee is het het onbetwiste culturele symbool van onze tijd, die een brug slaat tussen cultuur, ontwerp, mode, muziek en technologie.

Artikel

Uit de tentoonstelling: style

Met dank aan de invloed van jongeren uit achterstandswijken in grote steden is de sneakercultuur is overal. Zij hadden de hand in het verheffen van de sneaker van pure sportschoen tot felbegeerd stijlicoon.

Artikel

Uit de tentoonstelling: performance

De meeste sportschoenen die we als baan­brekend be­schou­wen, zijn ontwerpen voor de optimalisatie van sport­prestaties. Uitgangs­punten voor ontwerpers zijn eigen­schap­pen als grip, pasvorm, stabiliteit, demping en energy-return.

Artikel

Uit de tentoonstelling: tipping point

In de jaren 90 wagen grote sportmerken zich buiten hun comfort zone, en gaan exclusieve samen­werkingen aan met kleine retailers en progressieve modeontwerpers.

Artikel

Uit de tentoonstelling: duurzaamheid en circulair design

De sneakerindustrie is milieubelastend, maar inmiddels zijn er veel hoopgevende projecten in gang gezet om deze problemen aan te pakken.