Sneakers Unboxed

Uit de tentoonstelling: introductie

4 mei 2022
Artikel
Achtergrond
Industrie
Tentoonstelling

De meeste mensen dragen sneakers dagelijks – als casual schoeisel, als sportkleding of om een stijl uit te dragen. Of ze worden helemaal niet gedragen maar gekocht om als een zeldzaam verzamelobject te bewaren. Er zijn maar weinig voorwerpen zo universeel en veelzijdig, en dat is ook een van de redenen waarom de sneaker het onbetwiste culturele symbool van onze tijd is geworden en een brug slaat tussen cultuur, ontwerp, mode, muziek en technologie.

Met een wereldmarkt die op bijna 80 miljard dollar wordt geschat en tegen 2026 naar verwachting 120 miljard dollar zal bedragen, is de sneakerindustrie de meest innovatieve en snelst evoluerende tak binnen de schoenensector. Aangezien er elk jaar duizenden nieuwe sneakermodellen in eindeloze kleurstellingen uitkomen, is ontwerpinnovatie essentieel. Ontwerpers en uitvinders blijven hun grenzen verleggen, en de richting en snelheid waarmee de industrie zich ontwikkelt betekent dat ontwerpinnovatie snel en op grote schaal wordt toegepast. De weg van ontwerpconcept naar productie en lancering is echter een ingewikkeld proces dat verscheidene jaren in beslag kan nemen.

De geschiedenis van sneakers begint in de sportwereld, waar ontwerpen ter verbetering van atletische prestaties voorop stonden. In de afgelopen veertig jaar hebben jongerenculturen over de hele wereld echter steeds meer invloed gekregen op de inhoud en de snelheid van de industrie. Veel iconische sneakers die oorspronkelijk voor specifieke atletische activiteiten waren ontworpen, werden door jongeren tot stijliconen gemaakt en zijn inmiddels een belangrijk middel geworden om iemands identiteit tot uitdrukking te brengen.

Het verhaal van de sneaker is een afspiegeling van culturele, maatschappelijke en technologische veranderingen. Van de kracht van sneakers om een gevoel van saamhorigheid en stijl te versterken tot het vermogen ervan om atletische prestaties te verbeteren. Deze tentoonstelling traceert de geschiedenis, de reis en de toekomst van de sneaker van sportschoen tot cultureel icoon en modestatement. De tentoonstelling geeft ook een kijkje in de designverhalen en de mensen achter enkele van de meest cultureel en technologisch belangrijke sneakers die ooit werden ontworpen.

De stand van zaken

De sneakerindustrie is gigantisch. In de afgelopen twintig jaar is de branche exponentieel gegroeid en naar het zich laat aanzien blijft dat zo. In 2021 alleen al zijn er 1,2 miljard sneakers wereldwijd verkocht, bijna tweemaal zoveel als in 2012.

Die toename is vooral te danken aan de unieke combinatie van de vraag door de consument en de strategische marketing van de concurrerende merken. Maar meer dan eens gebeurt het dat de culturele waarde een sneakermodel grote status geeft. Een voorbeeld daarvan is de Nike Air Force 1, het sneakermodel dat is uitgebracht in het grootste aantal varianten.

Het doorverkopen van sneakers is een business op zich geworden. Er bestaan onlineplatforms, zoals StockX, die bepaalde modellen verkopen die alleen daar verkrijgbaar zijn. Recordbedragen worden ervoor neergeteld. De grootste winsten worden gemaakt vanwege de hang naar exclusiviteit in een markt die een waarde van ca. 9,2 miljard euro vertegenwoordigt.

StockX

In de vijf jaar van zijn bestaan heeft StockX miljoenen verkopen gefaciliteerd. De transactiegegevens die hiervan zijn verzameld en geanalyseerd geven een beeld van de groei en laten de veranderingen in de trends op de tweedehands sneakermarkt zien.