15 december 2022

Nieuwe locatie Design Museum Den Bosch bekend: Citadelhof

Dat het nieuwe Design Museum Den Bosch een plek zou gaan krijgen in de Bossche Stadsdelta was al enige tijd bekend. De precieze locatie was echter nog niet duidelijk. Daar is vandaag verandering in gekomen: het nieuwe museum zal verrijzen op de Citadelhof. Op deze plek, in de buurt van de nieuw te bouwen Lage Diezebrug, zal het museum een herkenbaar icoon zijn voor iedereen die vanuit het noorden de stad binnenkomt. Hier zal Design Museum Den Bosch zich ontwikkelen tot hét designmuseum van Nederland.

Een iconisch gebouw in een dynamische omgeving

De Bossche Stadsdelta is de naam voor een deel van Den Bosch dat volop in ontwikkeling is, en waar al veel te halen is voor cultuurliefhebbers en de inwoners van Den Bosch. Het beslaat de Tramkade, maar ook de Citadel en het gebied direct aan de noordkant van de Dieze (officieel: Kop van ’t Zand en Orthenpoort-Zuid). Binnenkort wordt hier al begonnen met het bouwen van de nieuwe Diezebrug, een lage brug die voetgangers en fietsers meer ruimte biedt en voor iedereen beter toegankelijk is. In het gebied aan de noordoostkant van deze brug, vanuit de stad gezien aan de rechterkant, zal het nieuwe pand van Design Museum Den Bosch komen te staan.

Foto door Ben Nienhuis

Een nieuwe locatie, een nieuw museum

Het museum is zeer enthousiast over deze nieuwe locatie: het is een geweldige zichtlocatie met een gezichtsbepalend entree voor de stad. Het biedt de mogelijkheid om een iconisch gebouw neer te zetten met een schitterend uitzicht over de stad. Iedereen zal zich aangesproken voelen door dit nieuwe museum, van jong tot oud en van de museumveteraan tot de persoon die voor het eerst over onze drempel komt. Want de nieuwe locatie is ook aanleiding om met nieuwe ogen naar het museum te kijken, en het nóg aantrekkelijker te maken voor zowel de inwoners van Den Bosch als cultuurliefhebbers uit binnen-  en buitenland.

Foto door Ben Nienhuis

Hét designmuseum van Nederland

De verhuizing van Design Museum Den Bosch is een geweldige kans voor zowel het museum als ’s-Hertogenbosch als cultuurstad van het Zuiden. Design Museum Den Bosch heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een toonaangevend museum met een landelijke aantrekkingskracht. Met blockbustertentoonstellingen als Design van het Derde Rijk, GOTH – Designing Darkness en Sneakers Unboxed wist het telkens opnieuw nieuwe doelgroepen aan te spreken en agendeerde het belangrijke thema’s. Het museum heeft lef, programmeert op het scherpst van de snede en verbindt design aan de maatschappij van nu. De komende tijd gaat het museum op deze voet verder, en zal het zich nog verder ontwikkelen tot hét designmuseum van Nederland.

De volgende stappen

De voorkeur van de gemeente voor deze locatie is slechts een kleine stap in een veel uitgebreider proces richting het nieuwe Design Museum Den Bosch. Op 31 januari neemt de gemeenteraad het definitieve besluit, en in de periode daarna wordt er gewerkt aan de selectie van een architect en het opstellen van onze visie voor het nieuwe museum. Uiterlijk 2030 hopen we iedereen in het nieuwe museum te kunnen verwelkomen.