Hoewel sommige tradities recente uitvindingen betreffen, zijn vele dermate ingeburgerd dat ze de ruggengraat vormen van hele samenlevingen. Ontwerpers zijn continu bezig zich te verhouden tot die tradities, omdat ontwerpers en hun ontwerpen opereren binnen de maatschappij. Er zijn vele strategieën om tradities te benaderen; ze kunnen bijvoorbeeld worden verworpen, maar ook worden heruitgevonden of geremixt. Er zijn ook vele manieren om je te verhouden tot modernisering. Soms lijkt het alsof modernisering en moderniteit het verwerpen van tradities inhoudt, maar dat hoeft niet het geval te zijn. Een andere keer lijkt het alsof het gaat om een modern sausje dat over een traditie heen is gegoten, vaak met een Bauhaus-smaakje (dus door iets te simplificeren, reduceren, en monochroom te maken). Wat Dr. Mahmoud Bodo Rasch aantoont is dat moderniteit vele vormen aan kan nemen, maar dat het nooit gaat om de oppervlakte, maar om structuren die ontstaan bij het ordenen van bepaalde principes (natuurlijke principes, mathematische principes, natuurkundige principes).
Dit biedt ontwerpers uit het WANA-gebied (West-Azië en Noord-Afrika, voorheen het Nabije en Midden-Oosten genoemd) mogelijkheden om nieuwe horizonnen te verkennen zonder weg te gooien wat hun samenlevingen kenmerkt. Zij kunnen naar hartenlust knippen, plakken, samplen en herstructureren. Zo ontstaat een nieuwe taal, die op een eigentijdse manier oude culturen weer zeggingskracht geeft.