De consument ziet vaak enkel het eindproduct als het gaat om design. Maar hoe komt een ontwerper eigenlijk tot een ontwerp? Dit ontwerpproces is goed zichtbaar in het oeuvre van Gijs Bakker.
Bovenaan de monumentale, gedraaide trap van het museum is een nieuwe vaste collectietentoonstelling te zien met keramiek van onder andere Pablo Picasso en Kenneth Price.
De presentatie toont een selectie van animaties met als thema de digitale natuur: wonderlijke onderwaterwerelden, buitenaardse planten en droomlandschappen met digitale bloemen. Het zijn verleidelijke beelden die je ook dwingen om na te denken: zijn we in een tijdperk beland waarin de digitale natuur onderdeel is geworden van de biodiversiteit?
Kolkman ontwerpt op het snijvlak van technologie en het menselijk lichaam. Het werk Artificial Awe is een poging om sublieme ervaringen te visualiseren en algemeen toegankelijk te maken met behulp van kunstmatige intelligentie.
Digitale mode is allang geen sciencefiction meer. Mode die bestaat uit pixels in plaats van textiel maakt voor veel mensen bijna ongemerkt deel uit van het dagelijks leven. Dompel je onder in deze digitale wereld. Ontdek de nieuwste generatie modeontwerpers en sta oog in oog met hyperrealistische digitale modellen.
In deze baanbrekende tentoonstelling ontdek je een verzameling bijzondere ontwerptekeningen uit de collectie van het Rijksmuseum. Voor het eerst zijn deze tekeningen uit de periode 1500-1900 samengebracht; ze geven je een uniek inzicht in de rol van de tekening in het ontwerpproces, en de beeldschone beelden die dit heeft opgeleverd.
In de Bossche Tepelvaas heeft kunstenaar Natasja Alers de tepelafdrukken van meer dan 75 bezoekers van het museum verwerkt. De vaas is te zien in de hal van het museum.
De tentoonstelling Sneakers Unboxed nodigt je uit om een kijkje achter de schermen te nemen bij de schoen die voor technologische doorbraken heeft gezorgd, nieuwe jeugdculturen heeft geïnspireerd en de modewereld op z’n kop heeft gezet.
De Grote Versierder neemt je mee naar de glorietijd van de poster in de jaren zestig, zeventig en tachtig en vertelt het verhaal van een ware revolutie in de manier waarop we onze huizen versieren.
De sneaker is niet meer weg te denken uit het straatbeeld en bijna iedereen heeft minstens één paar sneakers in de kast staan. Voor de meeste mensen is de sneaker simpelweg een comfortabele, vaak zelfs stijlvolle schoen. Voor sommigen is de sneaker echter een gewild verzamelobject, van grote waarde en met een rijke geschiedenis.
Twintig foto’s in grote lichtkasten zijn het resultaat van een opdracht aan het fotografenduo Blommers/Schumm. Het uitgangspunt is een eigen interpretatie van het werk van de Italiaans-Argentijnse kunstenaar Lucio Fontana uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw.
De tentoonstelling ‘GOTH – Designing Darkness’ gaat op zoek naar de bronnen van de subcultuur goth en presenteert twee eeuwen cultuurgeschiedenis vol dramatische verbeeldingen, onheilspellend design en zwartgallige kunst.
Lucio Fontana (1899 – 1968) is een van de belangrijkste avant-garde kunstenaars van de twintigste eeuw. De eigen collectie sieraden en keramiek vormt de basis van de tentoonstelling, aangevuld met schilderijen, interieurs en lichtobjecten uit binnen- en buitenland. Voor het eerst sinds 1967 zijn Fontana’s Ambienti Spaziali weer in Nederland te zien.
In deze tentoonstelling ontdek je de geestverruimende, grensverleggende en maatschappijkritische werken van De Oostenrijkse avant-garde van de jaren zestig en zeventig.
Design Museum Den Bosch presenteert met trots het werk van drie talenten uit de Brabantse designwereld in het kader van de Designprijs 2021. Deze talenten zijn geselecteerd door Bart Hess, de laureaat van de Designprijs 2021 van het Prins Bernhard Cultuurfonds.
Meret Oppenheim was een surrealist die geen surrealist genoemd wilde worden. Een feministe die niet van ‘vrouwenkunst’ hield. Wereldberoemd maar gepijnigd door haar faam. In deze tentoonstelling leer je Oppenheim en haar speelse en ironische werk kennen.
Dit voorjaar toont Design Museum Den Bosch de sieradenverzameling van Benno Premsela. Benno Premsela (1920-1997) was vormgever, binnenhuisarchitect en toonaangevend figuur in de naoorlogse Nederlandse kunstwereld.
Design Museum Den Bosch presenteert het werk van de visionaire ontwerper, criticus en activist Victor Papanek (1923-1998)
In de tentoonstelling ‘De poster is dood’ presenteert Design Museum Den Bosch het werk van acht ontwerpbureaus die een rol spelen in de opkomst van de digitale reclamevormgeving in de buitenruimte.
Studenten van de masteropleidingen van de Design Academy Eindhoven presenteren hun onderzoek naar het thema stigmergie. Wat kan dit concept betekenen voor ontwerpers?
Hoe ziet de toekomst van het menselijk lichaam eruit? Ontwerpers en kunstenaars verkennen in deze tentoonstelling de morele en technologische grenzen van het lijf.
Een gratis etalagetentoonstelling met topstukken uit de collectie.
Design Museum Den Bosch presenteert de eerste grote overzichtstentoonstelling van design van het Derde Rijk.
Design Museum Den Bosch presenteert met trots het werk van vijf talenten uit de Brabantse designwereld in het kader van de Designprijs 2019. De Designprijs wordt iedere twee jaar toegekend door het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant, beurtelings aan een gearriveerd ontwerper en aan een aankomend talent. Dit jaar is de laureaat textiel- en productdesigner Simone… Bekijk Artikel
Vanaf de jaren 60 van de twintigste eeuw wilde Nederland modern zijn. Kenmerkend was een voorliefde voor geometrische vormgeving en het gebruik van wit, zwart en grijs. De tentoonstelling ‘Modern Nederland 1963-1989. De vormgeving van een gidsland’ geeft een levendig beeld van design, architectuur en kunst uit deze periode.
Geert Lap – Specific Objects biedt een oogstrelend overzicht van het weergaloze oeuvre van een van de belangrijkste naoorlogse keramische kunstenaars ter wereld. Ontwerper Aldo Bakker verzorgt de tentoonstellingsvormgeving. Hij gaat in Design Museum Den Bosch een dialoog aan met het werk van Lap over de zoektocht naar de volmaakte vorm.
In de tentoonstelling The Ghosts of Sunday Morning brengt Design Museum Den Bosch een ode aan de vakmensen van het Europees Keramisch Werkcentrum. Een dertigtal van de meest toonaangevende werken uit de geschiedenis van het EKWC wordt opnieuw geïnterpreteerd en uitgevoerd in witte klei, waardoor een wondermooi en spookachtig beeld ontstaat waarin heden en verleden overlappen.
Theater Artemis en Design Museum Den Bosch realiseerden in het grootste geheim het kunstproject ‘I Like School and School Likes Me’. Tussen april 2017 en januari 2019 verbleven op negen middelbare scholen tien verschillende kunstenaars, voor telkens drie dagen en drie nachten.
Jean Cocteau (1889-1963) is een tot de verbeelding sprekend kunstenaar. Hij uitte zich in bijna alle artistieke media: van poëzie en literatuur, beeldende kunst en vormgeving tot theater en zijn favoriete medium: film. Maar meer nog dan om zijn werk was Cocteau bekend om zijn opmerkelijke leven. Design Museum Den Bosch presenteert de eerste grote overzichtstentoonstelling van Jean Cocteau in Nederland.
Thijs Wolzak maakt de fotoserie Binnenkijken voor NRC Handelsblad en in het bijschrift van de foto’s moeten vele honderdduizenden lezers van de krant op zoek zijn gegaan naar de vaste vragen “Wat is er in uw huis van Ikea?” en “Wat neemt u mee bij brand?”
In 2010 verwierf het Design Museum Den Bosch een belangrijk gedeelte van de nalatenschap van de ontwerpster Emmy van Leersum. Ter gelegenheid van 10 jaar aankopen van de Vereniging Rembrandt tonen we naast enkele ontwerpen van Emmy van Leersum een kleine selectie werk van Gijs Bakker, haar partner tot haar vroege dood in 1984.
Voeding is veel meer dan eten. We willen verhalen, betekenissen: echt en ambachtelijk, gezond en luxueus, lokaal en avontuurlijk. Food is fictie laat je in een designtentoonstelling, workshops en lezingen zien, horen én proeven hoe we ons daarom voortdurend laten verleiden met aantrekkelijke ontwerpen en lekkere beloften. Smakelijk!
Deze beknopte presentatie besteedt aandacht aan de ambitieuze geschiedenis van Design Museum Den Bosch en zijn voorgangers. Te zien zijn onder andere (niet gerealiseerde) museumontwerpen van Bořek Šípek en Sjoerd Soeters en recent ontdekte ontwerpen van Gerrit Rietveld.
Ontwerper Benno Premsela en Yvònne Joris waren beiden toonaangevende verzamelaars en publieke persoonlijkheden. De privéverzamelingen laten hun eigenzinnige visie op vormgeving zien.
Van The Summer of Love en Easy Rider tot iPhone en Tesla. Ontdek hoe een tegenbeweging in de jaren zestig leidde tot de hedendaagse hightech-cultuur in Silicon Valley. California: Designing Freedom vertelt het verhaal van de designers in Californië en hun voortdurende verlangen naar individuele vrijheid.
Do what you want! Het werk van Amerikaanse keramisten verbeeldt de American Dream – van extravagant tot sereen, van taboedoorbrekend tot traditioneel, van uniek tot massacultuur. Ontdek die veelzijdigheid in meer dan 120 stukken Amerikaans keramiek tijdens American Beauty.
In de hedendaagse cultuur speelt de auto als statussymbool een grotere rol dan het sieraad: je bent wat je rijdt.
De Catalaanse sieradenmaker en ontwerper Marc Monzó, winnaar van de Françoise van den Bosch Prijs 2016, werd in het najaar van 2017 geëerd met een solotentoonstelling in het Design Museum Den Bosch.
In 2017 is het honderd jaar geleden dat de beroemde Italiaanse architect en ontwerper Ettore Sottsass werd geboren.
Bart Hess staat bekend als een ontwerper die het menselijk lichaam bekleedt, verfraait en vervormt. Dit doet hij door naar hartenlust met nieuwe materialen en technieken te experimenteren.