We worden geboren met zo’n 5 miljoen haarzakjes verspreid over ons lichaam. In de puberteit veranderen zachte donshaartjes in dikker, donkerder haar. Wat te doen met dit nieuwe baard-, oksel-, been-, borst-, neus- en schaamhaar? De manier waarop we over gezichts– en lichaamsbeharing denken wordt bepaald door de tijd waarin we leven. Het zegt iets over hygiëne, status, seks, emancipatie, mode en religieuze voorschriften. Via reclames bereiken ons vandaag de dag vooral westerse en binaire ideeën over gender en scheren. Zo scheren vrouwen in reclames altijd hun haarloze, al geschoren, benen of oksels en scheert de man zijn al strak getrimde baard. In 1939 kwam het eerste elektrische scheerapparaat van Philips op de Europese markt. Alexandre Horowitz ontwierp dit scheerapparaat met een ronde, draaiende scheerkop. Dit nieuwe apparaat was genderneutraal en werd gepromoot voor mannen én vrouwen. Het was het begin van de ontwikkeling van heel veel verschillende Philishaves, en vanaf de jaren 50 ook de Ladyshave. Al snel bleek dat Philips veel meer scheerapparaten kon verkopen als mannen en vrouwen een eigen apparaat nodig dachten te hebben. Door een goedlopende ontwerp- en reclameafdeling werden technisch dezelfde apparaten met veel succes ontwikkeld en verkocht.