Loan Favan – TANEM FIUJA
Bezoektijd: ●●● Kort (10 minuten)Een van de speerpunten van Design Museum Den Bosch is het verkennen van het thema Posthuman. Wat komt er na het antropoceen? Hoe zal de mensheid zich aanpassen als ze niet meer het middelpunt van het leven op aarde is? Zal de mens zichzelf verbeteren? Dit zijn maar een paar van de vragen die het museum probeert te onderzoeken door middel van tentoonstellingen en contextprogrammering. Elk jaar geeft het museum, met steun van stichting Stokroos, een ontwerper de opdracht om het thema Posthuman verder te onderzoeken. Dit jaar had Loan Favan de eer om het Stokroos BodyDrift Stipendium te ontvangen en werk te creëren dat deel zal gaan uitmaken van de collectie van het museum.
Loan Favan is een kunstenaar en ontwerper uit Nieuw-Caledonië. Ze is de oprichter van Naula_studio. De rode draad in haar werk vormt het erfgoed van het Pacifisch gebied. Favan deelt de verhalen en tradities van haar eiland door middel van haar minimalistische ontwerpen. Haar sieraden kunnen gezien worden als artefacten die de geesten en mystieke krachten van haar geboorte-eiland met zich meedragen. Haar werk draait altijd om de mens van de toekomst. Zal onze afkomst ons nog steeds definiëren? Zal onze aard inwisselbaar worden? Wat zal ons in de toekomst nog kracht geven?
Scarificatie wordt van oudsher door veel verschillende stammen over de hele wereld gebruikt bij overgangsrituelen en om identiteit, sociale status of religieuze overtuigingen aan te geven. Hierbij worden ontwerpen, afbeeldingen of woorden in de huid gekrast, geëtst, gebrand of oppervlakkig uitgesneden als een vorm van permanente lichaamsversiering.
In Vanuatu, een eilandengroep in het zuidwesten van de Stille Oceaan, markeert een speciaal ritueel de overgang van jonge man naar volwassen man. Tijdens het ritueel tonen jongens hun vermogen om pijn te verdragen en worden ze mannen, krijgers en jagers. Het dierenrijk is vaak een inspiratiebron voor scarificatie; dit specifieke ritueel verwijst bijvoorbeeld naar krokodillen. De krokodil staat hier symbool voor kracht, macht en dominantie. De jongens laten markeringen in hun rug snijden waarbij de littekens de huid van het roofdier nabootsen en zij zo zijn kracht verwerven.
TANEM FIUJA, ’toekomst uitwisselen’ in het Bichlamar (de lokale taal van Vanuatu), onderzoekt het concept van scarificatie in een verre toekomst. Favan vraagt zich in dit werk af of toekomstige mensen nog wel rituele littekens zullen dragen, welke dieren hen zullen inspireren in hun rituelen en welke buitengewone krachten ze zullen opzoeken. TANEM FIUJA is een verzameling speculatieve sieraden en scarificaties. Het werk beschrijft een reeks futuristische rituelen waarmee mensen van de toekomst zichzelf zullen beschermen tegen het verstrijken van de tijd en proberen onoverwinnelijk en onsterfelijk te worden.
PLANEM RUS (‘groeiende wortels’)
Dit werk is geïnspireerd op de Planaria, een geslacht van microscopische platwormen dat lichaamsdelen en organen terug kan laten groeien. Als deze platworm in tweeën wordt gesneden, verandert hij in twee nieuwe wormen, waardoor hij functioneel onsterfelijk is. In dit speculatieve ontwerp gebruiken toekomstige mensenimplantaten geïnspireerd op de Planaria als een nieuwe voortplantingstechnologie. Favan ziet een wereld voor zich waarin mensen weefsel kunnen regenereren en zichzelf zelfs in tweeën kunnen splitsen. Maar kan de menselijke ziel in dat proces ook vermenigvuldigd worden?
Planem Rus door Loan Favan. Fotografie: Tyson Ernste, MUA: Adara Tresna, Model: Lintang, vertegenwoordigd door Persona Bali agency
LAEF OLBAOT (‘overal levend’)
Dit werk is geïnspireerd op het beerdiertje, een achtpotig wezen van ongeveer 1 millimeter groot dat in extreme omgevingen kan overleven, bijvoorbeeld bij temperaturen van -273°C tot +340°C. Wanneer het wordt geconfronteerd met omstandigheden die zelfs voor het beerdiertje te extreem zijn, houdt het een winterslaap om te overleven. Met LAEF OLBAOT stelt Loan Favan een serie implantaten voor die krachtige schilden vormen voor het lichaam van toekomstige mensen. De implantaten creëren een beschermende laag en functioneren als drie nieuwe ruggenwervels, waardoor het lichaam zich kan opkrullen en in langdurige winterslaap kan gaan om elke levensbedreigende situatie te overleven.
Laef Olbaot Rus door Loan Favan. Fotografie: Tyson Ernste, MUA: Adara Tresna, Model: Lintang, vertegenwoordigd door Persona Bali agency
BON BAKEGEN (‘opnieuw geboren’)
Dit werk is geïnspireerd op een ‘onsterfelijke’ kwal, de Turritopsis nutricula. Als deze kwal volwassen is, kan hij weer terugkeren naar het eerste stadium van zijn ontwikkeling, waardoor het verouderingsproces wordt omgekeerd en zijn levensduur wordt verlengd. Zo sterft hij nooit van ouderdom. Met BON BAKEGEN stelt Loan Favan zich voor dat de mens van de toekomst onsterfelijk wordt met behulp van implantaten die zijn geïnspireerd op deze kwal. BON BAKEGEN zou ritueel kunnen worden ingebracht door familieleden bij de geboorte van een kind: een futuristische manier om een pasgeborene te dopen en toegang te geven tot een ander en eeuwig leven.
Bon Bakegen door Loan Favan. Fotografie: Tyson Ernste, MUA: Adara Tresna, Model: Lintang, vertegenwoordigd door Persona Bali agency