De Bossche Tepelvaas
Kom op 12 en 13 maart naar Design Museum Den Bosch, laat een gipsafdruk van je tepel maken en doe mee aan het project de Bossche Tepelvaas!
Iedereen mag meedoen
De Bossche Tepelvaas is een vrolijke viering van het menselijk lichaam. Midden in de hal van Design Museum Den Bosch verschijnt op 12 en 13 maart de Tepeltent. Deze ronde, roze tent is dit weekend de werkplek van kunstenaar Natasja Alers: hier maakt zij gipsafdrukken van de tepels van de bezoekers van het museum. Iedereen mag meedoen: jong en oud, man en vrouw, alles daartussenin. In de privacy van de Tepeltent brengt Natasja Alers voorzichtig een laagje gips aan op je blote tepel. Nadat het gips gedroogd is, verwijdert Alers de afdruk en kan je je aankleden en het museum bezoeken. Alle tepelafdrukken die Alers tijdens dit weekend maakt, worden door haar samengevoegd en verwerkt tot de Bossche Tepelvaas. Design Museum Den Bosch koopt de Bossche Tepelvaas aan voor de collectie en zal hem in de zomer in het museum tonen.
Verpreutsing en seksualisering
Iedereen heeft tepels: mannen, vrouwen en kinderen. Je wordt ermee geboren en je gaat ermee dood. Al sinds de steentijd maakt de mens afbeeldingen van tepels, denk maar aan de vele venusbeeldjes die we kennen uit de kunstgeschiedenis. Toch wordt vooral de vrouwelijke tepel heftig gecensureerd. Op sociale media kan zelfs een onschuldig plaatje van een baby aan de borst al leiden tot een waarschuwing. Waar kleine kinderen vroeger aan een zwembroekje voldoende hadden, verkoopt de HEMA nu bikini’s voor meisjes vanaf 12 maanden oud. Tegelijkertijd worden we overal omringd door tepels: je ziet ze op tv en op het internet, je komt ze tegen in het straatbeeld en ze worden ingezet voor de verkoop van alle mogelijke producten. De tepel is daarmee het strijdtoneel van twee tegengestelde krachten: de toenemende verpreutsing van de maatschappij, en tegelijkertijd de seksualisering van onze beeldcultuur.
Tepelvaas voor Hans en Rachid.
Foto door LNDW studio
Natasja Alers werkt aan Breastparty XL.
Foto door Saskia Hardus
De Tepelvaas
In 2018 maakte Natasja Alers haar eerste Tepelvaas: een keramische vaas opgebouwd uit menselijke tepelafdrukken. Voor Alers is de tepel een universeel lichaamsdeel dat ieder mens bezit, ongeacht geslacht of leeftijd. Met haar Tepelvaas uit Alers enerzijds kritiek op de manier waarop het vrouwelijk lichaam nog steeds bedekt en gecontroleerd wordt. Anderzijds benadrukt ze de zeggingskracht van de tepel: de aantrekkingskracht die het lichaamsdeel op ons heeft, de sensualiteit, en ook de speelsheid die de tepel krijgt door er meerdere samen te vormen tot een vaas. Eerdere versies van de Tepelvaas waren maximaal 40 centimeter hoog. De Bossche Tepelvaas wordt de grootste ooit, met een hoogte van 1 meter.
Over de ontwerper
Beeldend kunstenaar Natasja Alers (Den Haag, 1987) is afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie in de richting keramiek. Alers maakt sculpturen en toegepaste objecten in keramiek, en haalt haar inspiratie uit het innerlijk gevoelsleven en de kwetsbaarheid van het menselijk lichaam. Ze belicht thema’s als feminisme en seksualiteit. Alers maakt afdrukken van menselijke lichaamsdelen en construeert deze tot nieuwe sculpturen, vazen, reliëfs, zitobjecten en installaties. Haar werk was eerder te zien op o.a. Art Zuid, PAN Amsterdam, Big Art, Rademakers Gallery en buitenlandse tentoonstellingen in steden als Berlijn, Antwerpen en Kopenhagen. Alers wordt gerepresenteerd door Rademakers Gallery. Pien Rademakers vertegenwoordigt voornamelijk vrouwen in de kunst. Over Alers zegt Pien: ‘Natasja is een voorbeeld van een vrouw in de kunst die geen concessies doet, of ze nou schildert of in keramiek werkt. Ze is niet bang voor het plaatsen van keramiek in de openbare ruimte, iets wat je maar zelden ziet.’
Praktische informatie
Voor wie: iedereen mag meedoen, deelname is gratis, een museumticket is niet nodig, je hoeft je niet van te voren aan te melden. Als bedankje kan je na deelname gratis de tentoonstellingen bezoeken.
Waar: in de hal van Design Museum Den Bosch, Mortel 4 in Den Bosch
Wanneer: 12 en 13 maart, van 11.00 tot 17.00