De Vlaamse filosoof Dimitri Goossens neemt je tijdens zijn lezing mee op een excentrieke expeditie langs de donkere afgrond van het menselijke bestaan. Aan de hand van voorbeelden uit de horror-beeldcultuur en objecten uit de tentoonstelling (waaronder het keramische werk van Carolein Smit), volgen we het spoor van filosofische concepten zoals het unheimische, het abjecte en het monsterlijke. Hoe verhouden die zich tot de wereld van goth? Wees onderweg wel waakzaam voor vampieren, zombies, weerwolven en andere monsters die opduiken. Aansluitend op de lezing komt Carolein Smit aan het woord. Welke symboliek gebruikt zij in haar werk en hoe vindt zij het dat haar werk in GOTH – Desigining Darkness wordt getoond?
Het meest duistere thema dat voortdurend opduikt in gothic is de dood of ons doodsbesef. Hoe komt dat doodsbesef tot uiting? We zien verschillende elementen uit de tentoonstelling die allemaal in het teken staan van memento mori (gedenk te sterven) en kijken hoe gothic gebruik maakt van symbolen des doods zoals de schedel. Waarom hebben deze symbolen zoveel kracht? Hoe speelt gothic verstoppertje met de spanning tussen aanwezigheid en afwezigheid in relatie tot de dood?
Je kunt de lezing live in het auditorium van het museum bijwonen. Een ticket kost dan €7. Het is ook mogelijk om de livestream online via Zoom te volgen. Een ticket kost dan €4.
Dimitri Goossens is historicus en filosoof. Na een masteropleiding geschiedenis (1997) en een masteropleiding wijsbegeerte (2007), behaalde hij in september 2020 zijn doctoraat in de wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit Brussel met een onderzoek naar sacraliteit in hedendaagse, choquerende kunst en populaire beeldcultuur over de dood. Dit laatste bracht hem bij de thematiek van horror en hoe dit genre zijn geboortegrond vond in Verlichting, romantiek en de gothic novel. Goossens bereidt momenteel een boek voor over filosofie en horror in samenwerking met Boom Uitgeverij. Verdere thema’s in zijn werk zijn: kunstfilosofie, esthetica, relatie dood en cultuur, filosofie van religie (topic sacraliteit), het sublieme, Georges Bataille, Julia Kristeva, transgressie, het abjecte, relatie afkeer-esthetica. Hij is docent Arts and Humanities en kunstfilosofie aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen en leraar geschiedenis en esthetica aan het College van Essen.
In haar keramische sculpturen speelt Carolein Smit (1960, Amersfoort) op satirische wijze met dat onbekende keerpunt wanneer schoonheid omslaat in uitbundigheid, haat in liefde, vervreemding in opheldering en onopgeloste emoties in overactief sentiment. Smit ontleent thema’s aan de klassieke mythologie en bijbelverhalen, zoals hebzucht, macht en onmacht, ijdelheid, vergankelijkheid en dood. Vaak bevatten haar sculpturen elementen zoals we die in vanitas aantreffen, zoals schedels, skeletten, kleine botten van dieren; al deze elementen symboliseren onze tijdelijke aanwezigheid, maar zoals altijd bij Smit toont ze met een vleugje ironie.