Door de linkerkant van een voorwerp anders te tekenen dan de rechterkant combineert een ontwerper twee ontwerpen op een enkel blad papier. Zo’n tekening is overduidelijk een ontwerp: op die manier is een object natuurlijk nooit uitgevoerd. Een toekomstige klant kon de twee voorstellen vergelijken en een voorkeur voor een van beide uitspreken. Met deze wijze van presenteren liet de kunstenaar bovendien zien dat hij over een vruchtbare fantasie beschikte. Dat was een eigenschap die hoog werd gewaardeerd, ook in theoretische geschriften over kunst en vormgeving.

Van links naar rechts: Giovanni Bettati, ontwerp voor een cartelklok, ca. 1760–1770. Toegeschreven aan Giovanni Battista Montano, ontwerp voor een kast, ca. 1600. Andreas Stöttrup, ontwerp voor een wandarm, ca. 1780.

Hedendaagse alternatieven
Nog steeds werken designers en architecten met verschillende alternatieven tijdens een ontwerpproces, al wordt dat tegenwoordig vaak in losse tekeningen uitgewerkt. De eerste schets wordt nu eenmaal vrijwel nooit het definitieve eindproduct. Voor het ontwerp van de bijzondere hotelkamer De Bossche Kraan zijn ook diverse alternatieven bedacht. In onderstaande video vertellen initiatiefnemer Victor Kooijmans en architect Boyke Kooijmans meer over het ontwerpproces van De Bossche Kraan en de rol van de tekening hierin.

De Bossche Kraan is een project van initiatiefnemer Victor Kooijmans en ontwikkeld in samenwerking met architect Boyke Kooijmans, kunstenaar Jeroen Kooijmans en mede-eigenaar Marjolein van Bokhoven.