20 augustus 2024

Designers in Residence zijn gestart

Design Museum Den Bosch stelt met steun van Cultuurloket DigitALL een Designer in Residence aan voor een periode van anderhalf jaar. Dit voorjaar zijn Chris Kievid en Lars van Vianen gestart. Zij onderzoeken de kansen, mogelijkheden en valkuilen van interactieve digitale presentatiemogelijkheden in de fysieke ruimte van het museum. Aan de hand van drie verschillende testcases komen ze erachter welke vormen van ER (extended reality) aanslaan bij ons museumpubliek, welke verhalen uit tentoonstellingen en de collectie zich lenen voor de inzet van digitale presentatiemogelijkheden en op welke manier onze conservatoren ER kunnen inzetten in hun projecten.

Chris Kievid heeft onder andere als onderzoeker bij de TU Delft en als hoofd Design bij Studio Roosegaarde gewerkt. Met zijn studio Interactivist verkent hij de wisselwerking tussen technologie, mens en de fysieke omgeving. Lars van Vianen is een meta-ontwerper met een achtergrond in interactieve kunst, ervaringsontwerp en parametrische architectuur.

“Het museum van morgen kan door middel van nieuwe technologieën onderdeel worden van de stad, van ons leven en een actieve drager én maker van cultuur worden.” — Chris Kievid & Lars van Vianen

Dit project wordt mogelijk gemaakt door Cultuurloket DigitALL