In de les gaat een museumdocent van Design Museum Den Bosch het gesprek aan met leerlingen, aan de hand van een selectie museale objecten en de website Schuldig design.
De complexe rol van design in de nazidictatuur roept ongemakkelijke en ingewikkelde vragen op. Hoe analyseer je het ontwerp van propaganda? Wat is de verantwoordelijkheid van de ontwerper in een dictatuur? Zijn sommige ontwerpen zo besmet door hun misdadige gebruik, dat ze zélf schuldig zijn? Bestaat er zoiets als ‘schuldig design’?
We gebruiken strategieën om design te analyseren en te bevragen, ook wel bekend als Thinking routines. Deze strategieën helpen leerlingen om met kritische afstand te kijken naar zwaar beladen ontwerpen. Deze vragen sluiten ook aan op materie waar leerlingen in hun lessen mee te maken krijgen; bij burgerschapsonderwijs en vakken als maatschappijleer en (kunst)geschiedenis.
Prijs € 250 voor 1,5 uur per 30 leerlingen (exclusief reistijd en reiskosten). Bij meerdere lessen op dezelfde dag gaat de prijs omlaag naar €190.
De museumles is geschikt voor de bovenbouw van havo en vwo.
Wil je meer informatie, neem dan contact op via educatie@designmuseum.nl.