14 september 2017 t/m 18 februari 2018

Celebrating Ceramics: 100 jaar Ettore Sottsass

In 2017 is het honderd jaar geleden dat de beroemde Italiaanse architect en ontwerper Ettore Sottsass werd geboren. Als eerbetoon aan een van de grootste ontwerpers van de afgelopen eeuw toont het museum honderd hoogtepunten uit zijn keramisch oeuvre.

foto: Ben Nienhuis

Ettore Sottsass

Ettore Sottsass (1917 – 2007) bouwde vanaf 1947 een carrière op met interieurvormgeving en industrieel design. Sottsass was daarbij een belangrijk vernieuwer. Zijn ontwerpen voor woninginrichting, kantooruitrusting, meubilair en woonaccessoires beïnvloedden sterk de avant-garde vormgeving van de jaren zestig en zeventig. In 1981 was hij medeoprichter van de befaamde Memphisgroep. Naast zijn werk voor Memphis was Sottsass ook actief als vormgever voor Alessi, Artemide en Olivetti.

Keramiek als oervorm van design

Gedurende Sottsass’ lange carrière is keramiek een steeds terugkerende fascinatie. Zijn unieke visie op vormgeving komt het sterkst tot uitdrukking in ontwerpen voor keramiek, van zijn eerste vazen halverwege de jaren vijftig tot de laatste schetsen vlak voor zijn overlijden. Sottsass benaderde alle gebruiksvoorwerpen, en met name die in keramiek, als rituele instrumenten, betekenisvolle gereedschappen voor het alledaagse bestaan. Zo grijpt hij regelmatig terug op oervormen met een symbolische lading, zoals bij de theepotten uit de reeks Indian Memory.