De Grote Versierder – posterkoning Engel Verkerke
Iedere jongerenkamer hing er vroeger vol mee: de posters van Verkerke Reprodukties, het bedrijf van posterkoning Engel Verkerke. Met Che Guevara, The Beatles, een paard op het strand of een blote vrouw kon je precies laten zien wie je wilde zijn en bij welke groep je wilde horen. De Grote Versierder neemt je mee naar de glorietijd van de poster in de jaren zestig, zeventig en tachtig en vertelt het verhaal van een ware revolutie in de manier waarop we onze huizen versieren. De tentoonstelling is een visueel bombardement, een nostalgische trip down memory lane en een reflectie op de ontwikkeling van onze beeld- en jongerencultuur.
Posters van plint tot plafond
In de jaren vijftig waren de wanden van de tienerkamer schaars versierd. Hier en daar een plaatje van oud schilderij, een bloem of een clown in een lijstje. In het midden van de jaren zestig sijpelde de incidentele Beatles-foto of psychedelische prent de huizen binnen. In de vroege jaren zeventig was er geen jongerenkamer meer te vinden die niet van plint tot plafond was behangen met de meest uiteenlopende posters.
De opkomst en ondergang van een fenomeen
De voormalig communist Engel Verkerke voelde midden jaren vijftig aan dat er behoefte was aan het opvrolijken van de grauwe leefomgeving. Hij besloot kunstreproducties uit te geven die voor een groot publiek met een kleine beurs toegankelijk waren. In de tweede helft van de jaren zestig groeide de populariteit van de poster; het werd zowel een identiteitsdrager als een protestmedium. Verkerke speelde hierop in door zelf beeld te produceren dat aansloot bij de tijdsgeest en inspeelde op de toenemende vraag. Grote maatschappelijke thema’s als seksuele vrijheid en emancipatie werden expliciet en op groot formaat verbeeld en de posters van Verkerke waren overal te koop. De populariteit van dit snelle en vooral goedkope medium was midden jaren tachtig op zijn hoogtepunt. Maar de razendsnelle ontwikkeling van de beeldcultuur betekende ook dat de poster niet langer een belangrijk medium van zelfexpressie was. De poster werd langzaam betekenisloos, tot de digitale wereld het produceren van allerlei soorten beeld overnam.
De adem van de tijd
De Grote Versierder toont de beeldcultuur en de beelddragers van vóór het digitale tijdperk. De posters die je ophing in je kamer waren onderdeel van de identiteit die je wilde uitdragen, zoals jongeren nu hun identiteit vormgeven op Instagram en TikTok. Deze posters zeggen ook veel over de verschuivingen in de acceptatie van het tonen van beeld; veel door Verkerke uitgegeven posters kunnen nu voor velen niet meer door de beugel. Wie de posters in De Grote Versierder bekijkt, voelt daadwerkelijk de adem van de tijd.
Met dank aan
het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie,
gemeente ‘s-Hertogenbosch,
stichting Zabawas,
en de Gravin van Bylandt stichting.