24 februari 2019 10.15 uur

Cocteau en Stravinsky: concert, lunch en museumbezoek

Concert — Jean Cocteau – Metamorphosis

Het was een schok die nog dagen nadreunde in het Parijs van 1913: de première van Le Sacre du Printemps van Igor Stravinsky. De uitvoering betekende een kantelpunt in de muziekgeschiedenis, net als de rellen die uitbraken omdat de toeschouwers de vernieuwingen van Stravinsky te choquerend vonden. Ook in het publiek die avond: de kunstenaar, ontwerper, dichter en filmmaker Jean Cocteau. Hij was diep onder de indruk van Le Sacre en zou nog vaak met Stravinsky samenwerken, onder andere aan het opera-oratorium naar de mythe ‘Oedipus Rex’.

Stravinsky, getekend door Cocteau

Willem Twee en Design Museum Den Bosch slaan de handen ineen om u mee te nemen naar die bijzondere dag in het Parijs van 1913. Op zondag 24 februari kunt u zich onderdompelen in de muziek en het design van die tijd.

‘s Morgens komt u meer te weten over deze periode in de kunstgeschiedenis in de concertzaal Willem Twee. Katherine Rosmalen, kunsthistoricus van Design Museum Den Bosch, zal een korte inleiding verzorgen over Le Sacre du Printemps als kantelpunt in het leven van Cocteau. Daarna kunt u genieten van een uitvoering van Le Sacre du Printemps door Ralph van Raat in de versie voor piano solo. Door de hoge moeilijkheidsgraad wordt dit stuk zelden gespeeld. Na dit concert steekt u simpelweg de straat over om in de Museumbrasserie van Design Museum Den Bosch van een speciale Franse lunch te genieten. Daarna bezoekt u de tentoonstelling Jean Cocteau – Metamorphosis. Deze eerste overzichtstentoonstelling van Jean Cocteau in Nederland geeft een geweldig inkijkje in de kunstkringen van die tijd. U zal Stravinsky er vaak tegenkomen, bijvoorbeeld in het gedicht ‘Hommage a Igor Strawinsky’ en in het werk dat ze beide deden voor Ballets Russes.

Een combiticket voor de inleiding, het concert, de lunch en het bezoek aan Design Museum Den Bosch kost €40. Met Museumkaart is de prijs €35. U kunt kaartjes reserveren via de website van Willem Twee, door hier te klikken.