27 januari 2023 09.30 — 17.00 uur

De rol van de tekenkunst in de toegepaste kunsten

Symposium — PROCESS – Design Drawings from the Rijksmuseum

De sectie toegepaste kunst en historische interieurs van de onderzoekschool kunstgeschiedenis organiseert haar volgende sectiedag op 27 januari 2022, in samenwerking met Design Museum Den Bosch. Deze dag zal aandacht schenken aan de rol van de tekenkunst in de toegepaste kunsten.

Sprekers: Reinier Baarsen (Universiteit Leiden / Rijksmuseum Amsterdam) | Eveline Deneer (Universiteit Utrecht) | Bart Guldemond (Studio Bart Guldemond) | Virginie d’Haene (Museum Plantin-Moretus) | Jan Willem Hoftijzer (Technische Universiteit Delft) | Suzanne van Leeuwen (Rijksmuseum, Amsterdam) | Daantje Meuwissen (Vrije Universiteit Amsterdam) | Timo de Rijk (Design Museum Den Bosch)

Iedereen is welkom op dit symposium, maar houd er rekening meer dat de inhoud specifiek is gericht op studenten, wetenschappers en professionals op het gebied van kunstgeschiedenis en vormgeving.

Ontwerp voor een bureau met een vitrineopstand, versierd met marqueterie van landschappen, anoniem, ca. 1760 - ca. 1770. Collectie Rijksmuseum

Programma

Reinier Baarsen (Universiteit Leiden) Process: Ontwerptekeningen voor de toegepaste kunsten uit het Rijksmuseum, 1500-1900.

Daantje Meuwissen (Vrije Universiteit Amsterdam) Een draagbaar laboratorium. Het persoonlijke schetsboekje (ca. 1520-1535) van Cornelis Anthonisz (ca. 1505-1553).

Virginie d’Haene (Museum Plantin-Moretus/Prentenkabinet, Musea Antwerpen in Antwerpen) Expo ‘Van crabbelinge tot carton’ in Museum Plantin-Moretus (najaar 2023): een overzicht van de mooiste ontwerptekeningen voor toepaste kunsten in Vlaamse collecties.

Eveline Deneer (Universiteit Utrecht) Een ontwerp voor een schaaktafel met stukken, tussen Oost en West en heden en verleden.

Suzanne van Leeuwen (Rijksmuseum, Amsterdam) Doordachte vormharmonie. Ontwerpen voor sieraden door Mathieu Lauweriks (1864-1932).

Jan Willem Hoftijzer (Technische Universiteit Delft) Design drawing: ter verbeelding en reflectie.

Bart Guldemond (Studio Bart Guldemond) Het ontwerpproces van een tentoonstelling.

Timo de Rijk (Design Museum, Den Bosch) Ontwerptekeningen, designarchieven en het museum.