13 februari 2020 13.30 — 17.00 uur

EXHIBIT: ontwerppraktijk, musea, onderwijs, toekomst

Conferentie

Frans Bevers en BNO (Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers) organiseren een bijzondere bijeenkomst over de toekomst van tentoonstellingsontwerp in Design Museum Den Bosch.

Om het jaar wordt de BNO Piet Zwart Prijs uitgereikt aan een ontwerper die van grote betekenis is voor het specifieke vakgebied waarin hij of zij werkt, zowel vanwege het werk zelf als vanwege zijn/haar betekenis voor komende generaties. Vorig jaar ontving Frans Bevers deze prestigieuze prijs. De BNO Piet Zwart Prijs bestaat uit een fysieke prijs, overhandigd tijdens de uitreiking van de Dutch Design Awards, en deze speciale bijeenkomst georganiseerd in nauw overleg met de laureaat. Dit event zoomt in op Frans Bevers’ interessegebieden musea, ontwerponderwijs en tentoonstellingsontwerp.

Sprekers

• Jette Sandahl – International Council of Museums, ICOM

Musea in binnen- en buitenland heroverwegen hun uitgangspunten en beleid om de complexe uitdagingen, verplichtingen en kansen van de 21ste eeuw aan te kunnen gaan. Zij proberen nieuwe gedeelde definities te ontwikkelen die een democratische en inclusieve praktijk ondersteunen en begeleiden. Jette Sandahl presenteert haar visie op hoe museum- en tentoonstellingsontwerp deze inspanningen en processen kan ondersteunen en versterken. Als oprichtend directeur van het Museum van Wereldculturen in Zweden werkte Jette Sandahl nauw samen met Frans Bevers/Opera bij de ontwikkeling van de grote tentoonstelling ‘Horizons. Voices from a Global Africa’ voor de opening van het museum in 2005. Momenteel leidt ze de ontwikkeling van een nieuwe wereldwijde definitie van musea voor ICOM.

• Tricia Austin – Central Saint Martins, University of the Arts London

Tricia Austin bespreekt hoe tentoonstellingsontwerpen wordt onderwezen op de postdoctorale cursus die ze leidt, MA Narrative Environments bij Central Saint Martins, University of the Arts London. De cursus werd in 2003 opgezet in opdracht van toonaangevende tentoonstellingsontwerpers om multidisciplinaire samenwerking en betekenisvolle bezoekerservaringen te bevorderen. Centraal staan onderzoek, prototyping en in de praktijk testen en toetsen van aannames. Tricia Austin heeft een aantal internationale conferenties over tentoonstellingsontwerpen geïnitieerd, waaronder ‘Chaos at the Museum’ in London 2014 en in Buenos Aires 2016. Ze verzorgt lezingen over het onderwerp over de hele wereld en haar boek ‘Narrative environments and experience design: space as a medium of communication’ wordt in de loop van dit jaar door Routledge gepubliceerd.

• Jeroen Luttikhuis – OPERA Amsterdam

Aan de hand van een aantal recente projecten licht Jeroen Luttikhuis de actuele manier van werken van OPERA Amsterdam toe. Daarbij gaat hij in op de vraag hoe geïntegreerd en betekenisvol storytelling en media zich kunnen verhouden tot de rol van het object. Jeroen Luttikhuis leidt sinds 2012, samen met Jo Pike, OPERA Amsterdam. Jeroen Luttikhuis werkt sinds eind jaren ’90 wereldwijd aan het ontwerpen van tentoonstellingen. Enkele hoogtepunten zijn tentoonstellingen voor het bekroonde Rijksmuseum Boerhaave, National Museum of Qatar, British Museum en Mauritshuis.

• Timo de Rijk – directeur Design Museum Den Bosch
  • Gert Staal – auteur
  • Frans Bevers – ontwerper / docent masteropleiding Information Design en masteropleiding Contextual Design, Design Academy Eindhoven
  • Madeleine van Lennep – directeur BNO

Aanmelden

In verband met het beperkte aantal plaatsen wordt het bijzonder op prijs gesteld als opgegeven personen ook daadwerkelijk verschijnen.