2 december 2018 14.00 uur

Filmlezing ‘Cocteau, de cineast’ door Erwin Houtenbrink

Lezing — Jean Cocteau – Metamorphosis

De Franse kunstenaar Jean Cocteau onderscheidde zich door zijn grote productie en veelzijdigheid. Veel van zijn vaardigheden – ontwerper, dichter, librettist, toneelschrijver, set-designer, tekenaar en schilder – bracht hij samen in het destijds relatief jonge medium film. Zijn films zijn eigenzinnige iconen van een uniek filmoeuvre. In deze lezing gaat filmhistoricus Erwin Houtenbrink aan de hand van fragmenten in op de stilistische, biografische en thematische elementen in de films van Cocteau.

Cocteau debuteerde pas op de relatief late leeftijd van 41 jaar als cineast. Cinema was destijds nog relatief jong, maar de regels van het medium leken al vast te liggen. Cocteau vaarde echter dapper en volstrekt autodidact zijn eigen koers, en heeft vervolgens een klein maar interessant oeuvre bij elkaar gefilmd. Zijn films worden tegenwoordig nog steeds bekeken en gewaardeerd vanwege hun unieke stijl en sfeer. La Belle et la Bête, Orphée en andere films zullen in deze lezing nader geduid worden. De film Orphée uit 1950 wordt algemeen beschouwd als zijn meesterwerk, en heeft een hoofdrol in de lezing van Erwin Houtenbrink. Het is een zichzelf mythologiserend portret van de gekwelde kunstenaar, die te kampen heeft met innerlijke demonen, zijn schrijverschap, liefde, dood en de confrontatie met zijn publiek.

Toegang gratis op vertoon van uw museumticket. Aanmelden graag via aanmelden@designmuseum.nl o.v.v. Filmlezing.

Regisseur Jean Cocteau op de set van Le Testament de Orphée