8 maart 2019 10.30 uur

Masterclass ‘Cocteau Wearables’ met Renee van Trier

Workshop — Jean Cocteau – Metamorphosis

Ben jij creatief, ruimdenkend en heb je affiniteit met mode, fotografie of performance? Doe dan mee met de masterclass Cocteau Wearables met Renée van Trier op vrijdag 8 maart in Design Museum Den Bosch. Net als Cocteau uit Renée van Trier zich in verschillende disciplines waarbij beeld en tekst en performance belangrijk zijn. Haar werk is sprookjesachtig, rauw, absurdistisch en ontwapenend.

De masterclass start om 10.30 uur met een korte presentatie over Jean Cocteau en een bezoek aan de tentoonstelling Jean Cocteau – Metamorphosis, daarna presenteert Renée haar werk en de manier waarop zij geïnspireerd is door Cocteau. Haar tekeningen, rekwisieten, theatervoorstellingen en haar soundtracks komen hierbij aan de orde. Onder begeleiding van Renée van Trier en museumdocenten ga je een eigen ontwerp maken geïnspireerd op Jean Cocteau. Dit kan  deel van een kledingstuk of sieraad zijn, een rekwisiet of een tekening, foto of film.

Tijdens de masterclass wordt er gezorgd voor een lunch en koffie/thee/fris. De benodigde basismaterialen zijn aanwezig. Voor deelname aan de masterclass is geen speciale vooropleiding vereist. Om 16.00 uur wordt de dag afgesloten met een presentatie. Deelname aan de masterclass kost 20 euro en voor studenten 15 euro per persoon. Enkele resultaten van de workshop worden tentoongesteld tot 10 maart op de begane grond van Design Museum Den Bosch.
Aanmelden kan per mail: jbackx@designmuseum.nl

Over Renée van Trier
Renée van Trier is een veelzijdige kunstenaar die in haar werk op zoek gaat naar het innerlijke conflict tussen de mens als lichaam vol instincten en verlangens en de mens die zich toont in al zijn uiterlijke schoonheid. Van Trier is het meest bekend door haar dramatische dubbelzinnige muziekshows uitgevoerd in musea, concertzalen en theaters internationaal. Met behulp van kostuums, grime en rekwisieten transformeert zij zich tot eenzame personages. De intrigerende excentrieke zang- en dansfiguren waarin Van Trier transformeert, wekken gevoelens van bewondering, afkeer en mededogen op bij het publiek. Humor en tragiek liggen in haar werk dicht bij elkaar. Als muzikant maakte ze deel uit van het bekende duo Milligram Retreat. Daarnaast componeert ze muziekstukken voor theater- en dansvoorstellingen. Haar kunstbeoefening is altijd interdisciplinaire geweest. De laatste jaren speelt het schilderen en tekenen een steeds grotere rol. Haar schilderwerk wordt vaak opgezet in rauwe expressieve verfstreken. Vaak in een gouden lijst soms bedekt met een laagje glitter. Haar stijl doet denken aan de Nieuwe Wilden: expressief, eclectisch. Net als bij Jean Cocteau zit haar werk vol historische en autobiografische elementen. Dit laatste komt ook tot uitdrukking in de titels van het werk en de teksten die er op zijn aangebracht. Zij hebben dezelfde functie als de gesproken en gezongen teksten in haar performances.