12 december 2023 14.30 — 17.30 uur

Op naar het hybride museum!

Kennissessie

Het is een hot topic in de museumwereld: de mogelijkheden die digitalisering biedt om de bezoekerservaring te verrijken, hybride presentatievormen te ontwikkelen en de collectie en archieven online beschikbaar te maken. Maar tegenover de schijnbaar oneindige mogelijkheden staan de vele praktische obstakels die musea tegenkomen in hun streven naar digitalisering. In deze kennissessie delen experts en ervaringsdeskundigen op dit gebied hun kennis en ervaringen, en gaan we in gesprek over de mogelijkheden én de struikelblokken van hybride presenteren.

Deze kennissessie is bedoeld voor museum- en erfgoedprofessionals, én voor iedereen die geïnteresseerd is in de toekomst van musea.

Bestel hier je ticket

Het programma

14.00 – 15.00 museumbezoek (facultatief, inbegrepen bij het ticket)
14.30 – 15.00 inloop met koffie & thee
15.00 – 15.10 introductie & welkom door Design Museum Den Bosch
15.10 – 15.25 presentatie Lilian Stolk van The Hmm
15.25 – 15.40 presentatie Gianni Antonia van Museum Boijmans Van Beuningen
15.40 – 15.55 presentatie Design Museum Den Bosch
16.00 – 16.30 breakoutsessies
16.30 – 17.00 verdiepingsgesprek
17.00 – 18.00 borrel in de Museumbrasserie

Lilian Stolk
Lilian Stolk, Nederlands’ eerste emoji-expert en directeur van The Hmm, zet zich in voor een dieper begrip van online gedrag en de impact op de samenleving. Ze onderzoekt met name de verschuiving naar een meer beeldende (online) taal, en deelt haar inzichten via artikelen, presentaties en evenementen.

Met The Hmm heeft ze afgelopen jaren ontzettend veel geëxperimenteerd met online en hybride evenementen. Zo maakten ze een eigen geur, organiseerden ze een evenement op vier plekken tegelijk en ontwikkelden ze een eigen livestream platform. Steeds met als hoofdvraag: hoe creëren we een betekenisvolle ontmoeting tussen online en onsite publiek. Lilian zal een aantal geleerde lessen delen.

Gianni Antonia
Gianni Antonia werkt als conservator educatie bij Museum Boijmans Van Beuningen. Hier onderzoekt hij nieuwe interacties met de collectie, gericht op een nieuwe generatie museumbezoekers. Dit doet hij specifiek met gebruik van opkomende digitale technologie, in samenwerking met een makerscollectief dat hij heeft opgericht, genaamd Cypher Studio.

Tijdens de presentatie zal hij meer vertellen over “New Realities” (zijn doorlopende onderzoeksproject bij Museum Boijmans Van Beuningen), waarbij hij nieuwe manieren test om de collectie te tonen, te beleven, te documenteren en in te zetten als tool voor educatie. Zo hebben ze bijvoorbeeld een Viktor&Rolf jas virtueel draagbaar gemaakt en bouwen ze nu aan een online game. Gianni gaat het hebben over het grote vraagstuk dat hij heeft, de prototypes en waar het onderzoek heen gaat in de volgende fase.

Design Museum Den Bosch werkt al sinds 2019 aan het online platform De Derde Verdieping. Hier diepen we de thema’s van de tentoonstellingen verder uit, bieden we ruimte voor meerstemmige perspectieven, archiveren we de kennis en kunde die we hebben opgedaan tijdens de tentoonstellingen en verrijken we de bezoekerservaring. Nu, drie jaar na de lancering van het platform, kijken we terug op onze ervaringen en delen we de lessen die we geleerd hebben.

Deze kennissessie wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Netwerk Archieven Design en Digitale Cultuur (NADD) in het kader van hun Open Oproep Publieksprogramma. Het NADD werkt aan een toegankelijk geheugen voor design en digitale cultuur. Het bundelt de kennis en kracht van erfgoedinstellingen, musea, onderwijs- en cultuurinstellingen, kennisinstituten, ontwerpers, overheden en andere partners. Ook legt het netwerk een stevige basis voor het delen van inzichten en ervaringen en voor het gezamenlijk ontwikkelen van nieuwe kennis.

De Derde Verdieping wordt mede mogelijk gemaakt door Fonds 21 EXTRA.