Thinking Beyond Papanek: Decolonizing Design Education
Webinar — Victor Papanek: The Politics of Design(for English see below)
De ontwerper, criticus en activist Victor Papanek (1923-1998) bracht een andere visie op design – een radicale visie waarin rechtvaardigheid en duurzaamheid kernwaarden zijn . Design zou vóór en mét iedereen moeten zijn. Dit perspectief op vormgeving heeft niet aan kracht ingeboet. Sterker nog, de tentoonstelling ‘Victor Papanek: The Politics of Design’ laat zien hoe zijn ideeën opnieuw aan populariteit winnen en weerklank vinden bij een jongere generatie ontwerpers, andere makers en denkers.
In de tweedelige programmareeks laten masterstudenten van het Critical Inquiry Lab van de Design Academy Eindhoven hun licht schijnen over het werk van Papanek en zijn invloed op het denken over design.
Zoom Webinar: Decolonizing Design Education
Donderdag 18 maart, 18.00 tot 20.00 uur
Als ontwerper, criticus en docent heeft Victor Papanek een grote stempel gedrukt op het denken over design, en de onderwijs- en onderzoekspraktijk rondom design in het bijzonder. Hoewel zijn invloed onbetwistbaar is, zijn sommige van zijn ideeën voor veel jonge ontwerpers en denkers aan herziening toe. Zij zijn zich bewust van de dominantie van een euro- en anglocentrische blik op design, en zien dat het anders moet en kan. Ook de wereld van design is aan een proces van dekolonisering onderhevig. Hoe krijgt dat proces vorm in het onderwijs, de ontwerppraktijk en de gevestigde instituties op het gebied van design? Hoe kijken ontwerpers en docenten zelf naar dit vraagstuk?
In een paneldiscussie buigen we ons samen met de Braziliaanse, in Berlijn woonachtige kunstenaar Luiza Prado de O. Martins en architect en Museo Q-initiator Michael Andrés Forero Parra over deze en andere vragen. Het gesprek wordt geleid door Ama van Dantzig, ondernemer en mede-oprichter van Dr. Monk. De voertaal van dit programma is Engels. Deelname is gratis, meld je hieronder aan om de webinar link te ontvangen.
Thinking Beyond Papanek: Decolonizing Design Education
Throughout his career, the visionary designer, critic and activist Victor Papanek (1923-1998) formulated and promoted a radical vision of design in which social justice and sustainability are core values rather than mere additional benefits. Design as a practice has to bear meaning for the greater good, and designers should align their practices with those they aim to design for. The themes and concepts brought about by Papanek are now more relevant than ever. In fact, the exhibition Victor Papanek: The Politics of Design demonstrates how his ideas have newly gained prominence and continue to resonate with a younger generation of designers, artists and thinkers.
In this two-part series, Master’s students enrolled in the Critical Inquiry Lab at the Design Academy Eindhoven will reflect on Papanek’s work and his overall impact on the discourse around design
Zoom Webinar: Decolonizing Design Education
Thursday 18 March, 18.00 – 20.00
As a design practitioner and educator, Victor Papanek’s perception has contributed to formulating a large part of the Western design discourse in its industry and education. However, his approach to deploying ‘other’ cultures into his narrative, left space to reflect on the decolonial visions in design education and academia. In the event Decolonizing Design Education, we want to explore how decolonial strategies are challenged and achieved in (non-)Western educational institutions nowadays. We aim to talk about this topic from the language of instruction to the direction of education with design educators and practitioners.
In a panel discussion the Berlin-based Brazilian artist Luiza Prado de O. Martins, and other guests will shed some light on these and other questions. The panel discussion will be moderated by Ama van Dantzig, social entrepreneur and co-founder of Dr. Monk. The language of communication for this event is English.
Participation is free, please register below to receive the webinar link.