Dubbelcollege: Sport en bier een gouden combinatie?
Lezing — Food is fictieZondagmiddagcollege | 28 oktober | 14:00 – 15:30 en 15:30 – 17:00 | gratis op vertoon van uw museumticket
Op deze laatste dag van de tentoonstelling Food is Fictie organiseren we een dubbelcollege: Het sportersdieet en de smaken en verschillende van bier
Hoe heeft de ‘healthy lifestyle’ zich vanaf de jaren ‘50 ontwikkeld in Nederland? Jon Verriet is cultureel historicus en promovendus aan de Radboud Universiteit en ontrafelt vanmiddag het sportersdieet. Kun je je fit eten?
Het sportersdieet is na de Tweede Wereldoorlog een ware hype geworden, elke sporter zweert bij een bijzonder, eigen voedingspatroon. Jon Verriet dook in de mythen en clichés van zulke sportersdiëten en de invloed die ze hebben op ons, de consument. Hij onderzocht de interactie tussen sporters, voedselproducenten, overheidsinstanties, journalisten en het publiek. En laat zo zien hoe ‘beroemdheid’ werd (en wordt) gebruikt om ons gedrag ingrijpend te veranderen.
We sluiten af met een biertje. Maar wel merk? Elk biermerk heeft immers een eigen concept. Vanmiddag vergelijken we ze, aan de hand van de soundtracks van bierreclames. En legt biertechnicus Tom van der Veen uit hoe je een nieuwe smaak creëert.
Ieder biermerk positioneert zich zo uniek mogelijk. Maar soms kan dat veranderen. De rode draad in de reclamecampagnes van Amstel bijvoorbeeld was altijd ‘vriendschap’, maar verandert nu naar: ‘Gewoon bier voor de gewone mens’. Amstel neemt afstand van ‘hippe’ pilsmerken en laat Amsteldrinkers in commercials nu vertellen dat Amstel niet hip is, niet stoer, niet cool en al helemaal niet episch. Het gaat ze om de smaak: ‘En die is lekker van zichzelf’. Tom van der Veen, biertechnicus bij Heineken, vertelt over het creëren van nieuwe smaken en verhalen in een mondiale biermarkt.